Radna pyta urzędników, jak się tworzy rozkład jazdy

Komunikacja miejska w Warszawie
Komunikacja miejska w Warszawie
Źródło: Shutterstock
Autobusy są przepełnione, a ich kursy niedostosowane do godzin szczytu – zaalarmowała miejska radna. I postawiła urzędnikom pytanie: jak tworzone są rozkłady jazdy? O tym jak to się robi i jakie są problemy, poinformował wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za komunikację miejską.

Radna Koalicji Obywatelskiej napisała interpelację dotyczącą rozkładów jazdy po sygnałach od warszawiaków.

Autobusy w szczycie

"Powodem mojego pytania są skargi od mieszkańców na przepełnione, nie dostosowane do godzin szczytu, puszczone inną trasą (szczególnie 7.00 - 9.00) autobusy linii 136, 127 i E2" - napisała Aleksandra Śniegocka-Goździk.

Odpowiedzi udzielił wiceprezydent miasta Robert Soszyński. Jak tłumaczy, zależy to od liczby pasażerów, dostępności taboru, tego, czy drogi są dostosowane do większych autobusów, wielkości pętli, a także warunków pracy kierowców. A największym wyzwaniem jest określenie optymalnego czasu przejazdu na danej trasie.

Przy układaniu rozkładów urzędnicy kierują się tym, żeby podczas szczytu w pojazdach były zajęte miejsca siedzące i stojące, ale nie było nadmiernego tłoku. To oznacza, że liczba jeżdżących autobusów powinna być dostosowana do tego, ilu pasażerów będzie korzystało. Inaczej jest w godzinach szczytu, a inaczej poza szczytem, gdzie pojazdów nie musi być już tak dużo na ulicach.

"Pragnę zaznaczyć, że system publicznego transportu zbiorowego składa się z wielu linii komunikacyjnych, pomiędzy które trzeba rozdysponować dostępny tabor, natomiast w wielu rejonach miasta potrzeby przewozowe stale rosną. Kolejną kwestią jest niejednokrotnie brak możliwości skierowania pojazdów wielkopojemnych na daną linię, ze względu na parametry techniczne dróg i skrzyżowań" - tłumaczy Soszyński.

I dodaje, że trzeba również pamiętać o zmianach w kursowaniu, które są powodowane na przykład przez remonty dróg. To dotyczy na przykład linii E2 w przypadku budowy II linii metra.

"Zatłoczenie dróg"

"Niestety, rosnące zatłoczenie dróg sprawia, że warunki ruchu uniemożliwiają utrzymanie regularności kursowania autobusów. Zarząd Transportu Miejskiego, jako organizator publicznego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie, stara się m.in. optymalizować czas przejazdów, wydłużając je na odcinkach, gdzie występują utrudnienia, jednak działania te nie są w stanie wyeliminować wszystkich czynników generujących niepunktualność" - przyznaje Soszyński.

Zapewnia, że ZTM stale monitoruje liczbę pasażerów korzystających z danych linii, a także reaguje na skargi. Wiceprezydent tłumaczy, że stolica stara się poprawić sytuację również przez tworzenie buspasów i inwestowanie w metro czy tramwaje.

A Z JAKIMI LINIAMI AUTOBUSOWYMI WY MACIE NAJWIĘCEJ PROBLEMÓW? CZEKAMY NA KOMENTARZE

CZYTAJ TEŻ O NADCHODZĄCYCH SPORYCH ZMIANACH W KOMUNIKACJI NA BRÓDNIE W ZWIĄZKU Z BUDOWĄ II LINII METRA:

Zmiany drogowe na Bródnie

Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Wiceprezydent: robimy to po to, żeby było lepiej
Wiceprezydent: robimy to po to, żeby było lepiej
Teraz oglądasz
"Zaproponowaliśmy kilka możliwości objazdu"
"Zaproponowaliśmy kilka możliwości objazdu"
Teraz oglądasz
"Główny ciężar spadnie na ulicę Kondratowicza"
"Główny ciężar spadnie na ulicę Kondratowicza"
Teraz oglądasz
Zmiany w rejonie stacji Bródno
Zmiany w rejonie stacji Bródno
Teraz oglądasz
Zmiany na Chodeckiej, Malborskiej i św. Wincentego
Zmiany na Chodeckiej, Malborskiej i św. Wincentego
Teraz oglądasz

Zmiany drogowe na Bródnie

ran/r

Czytaj także: