Po awariach studzienek aleja Prymasa staje w korkach. Drogowcy mają pomysł

Wodociągowcy usuwają awarię w alei Prymasa Tysiąclecia
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Pęknięte włazy, uszkodzone pierścienie czy brakujące klapy - wszystkie takie sytuacje w alei Prymasa Tysiąclecia kończyły się ogromnymi korkami. Drogowcy zapowiadają, że wkrótce ogłoszą przetarg na regulację studzienek.

Prawie pięć godzin korków, wszystko przez uszkodzony właz do studzienki - tak wyglądał wtorkowy poranek w alei Prymasa Tysiąclecia. Podobnie było zaledwie tydzień temu. Wtedy pękł pierścień otaczający właz. W czerwcu ubiegłego roku studzienka była powodem wydarzeń godnych filmu Barei. Drogowcy przez blisko 13 godzin walczyli z klapą. Najpierw były cztery nieudane próby dopasowania nowego włazu. Ostatecznie, trzeba było wymienić całą metalową obręcz i zamontować nową klapę.

Te wszystkie z pozoru błahe sytuacje powodowały ogromne utrudnienia. Aleja Prymasa Tysiąclecia łączy trasę S8 z Alejami Jerozolimskimi, jest więc jedną z najważniejszych arterii w mieście. Codziennie jeżdżą tamtędy setki samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów komunikacji miejskiej. - Ta trasa jest bardzo obciążona. Takie natężenie ruchu niewątpliwie wpływa na te studzienki - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.

Wymienią stare włazy, zrównają studzienki z asfaltem

Drogowcy postanowili temu zaradzić. - Wkrótce ogłosimy przetarg na wymianę zniszczonych włazów i regulację tych, które nie są na równi z asfaltem - zapowiada Gałecka. I dodaje, że przetarg będzie dotyczył w sumie około 200 włazów, nie tylko w alei Prymasa Tysiąclecia, ale też na Trasie Siekierkowskiej i Łazienkowskiej, w alei Krakowskiej czy na ulicy Starzyńskiego.

- W alei Prymasa Tysiąclecia jest w sumie około 140 studzienek. Nie wszystkie wymagają wymiany – zaznacza rzeczniczka ZDM. Problemem, który może przyczyniać się do częstych awarii może być też sposób, w jaki powstawały takie obiekty. - Kiedyś budowano tak, że nikt nie zwracał uwagi na to, czy studzienka jest poniżej czy powyżej poziomu asfaltu. Używano też materiałów gorszej jakości. Pierścienie włazów były zwykle cementowane - mówi Gałecka.

Zgodnie z dzisiejszymi normami, włazy powinny być wyregulowane do poziomu jezdni. - W przypadku studzienek, wokół których jest wykruszony asfalt i potrzebna jest ich regulacja, zostanie wykorzystana nowoczesna zaprawa, która będzie trwalsza - dodaje rzeczniczka ZDM.

Kilkanaście awarii rocznie

Po wtorkowej awarii zapytaliśmy Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Komunikacji, ile razy w trakcie ubiegłego roku otrzymało sygnałów o problemach ze studzienkami.

- Mieliśmy kilkanaście takich zgłoszeń. Tylko jedno z nich dotyczyło infrastruktury MPWiK. Chodziło o naprawę jednej ze studzienek w marcu 2018 roku. Nie była ona pilna i wykonaliśmy ją w sobotę przed południem, gdy natężenie ruchu jest mniejsze - powiedziała Marzena Wojewódzka, rzeczniczka miejskiej spółki.

Zobacz, jak wyglądała czerwcowa wymiana studzienki po tym, jak zaginęła klapa:

Studzienka w alei Prymasa Tysiąclecia

Źródło: Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Wycinanie metalowej opaski w studzience
Wycinanie metalowej opaski w studzience
Teraz oglądasz
Kolejne dwa włazy nie pasują
Kolejne dwa włazy nie pasują
Teraz oglądasz
Właz przywieziony przez pracowników MPWiK był za mały
Właz przywieziony przez pracowników MPWiK był za mały
Teraz oglądasz
Drogowcy zabezpieczyli studzienkę i odjechali
Drogowcy zabezpieczyli studzienkę i odjechali
Teraz oglądasz
Drogowcy dotarli na miejsce po godzinie 8
Drogowcy dotarli na miejsce po godzinie 8
Teraz oglądasz
Otwarta studzienka spowodowała korek
Otwarta studzienka spowodowała korek
Teraz oglądasz

Studzienka w alei Prymasa Tysiąclecia

kk/b

Czytaj także: