Prace przeniosą się w rejon przystanków tramwajowych w ciągu Alej Jerozolimskich. Drogowcy wyłączą z ruchu skrajne lewe pasy jezdni pomiędzy Kruczą a Poznańską. Kierowcy dojeżdżający do ronda będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Jednak przed samym skrzyżowaniem będzie już szerzej. Z dwóch pasów będzie można jechać prosto, a ze skrajnych skręcić w jednym kierunku.
W tym rejonie nadal pozostaną jeszcze inne utrudnienia: wygrodzona będzie zatoka przystankowa na wysokości stacji metra Centrum. Węższy będzie także chodnik łączący wyjście z przejścia podziemnego z tymczasowym przystankiem. Nadal zwężony będzie jeszcze wlot Poznańskiej. Węższy będzie także chodnik wzdłuż hotelu Polonia – 3 m szerokości w Al. Jerozolimskich i 1,8 m na Poznańskiej.
Po drugiej stronie ronda wyłączona z ruchu będzie zatoka przystankowa przed hotelem Forum, a chodnik po obydwu stronach Alej Jerozolimskich będzie zwężony do trzech metrów szerokości.
Przebudowa ronda Dmowskiego
Przebudowa skrzyżowania rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku. Zmiany na rondzie mają poprawić sytuację pieszych. Ich głównym celem będzie budowa czterech naziemnych przejść z azylami pomiędzy jezdniami. Po przebudowie osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z dziećmi w wózkach będą mogli przedostać się na drugą stronę jezdni bez konieczności schodzenia do przejścia podziemnego. Zmieni to również sytuację pasażerów, którzy nie będą zmuszeni do schodzenia do podziemi, by wydostać się z przystanków.
Urzędnicy zapowiedzieli wcześniej, że sygnalizacja świetlna na zebrach będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas "zielonego" będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się.
Zebry zostaną wyznaczone po każdej z czterech stron skrzyżowania, ale od samego ronda będą oddalone o jakieś 150-200 metrów: - przez Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej; - przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym); - przez Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym); - przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.
Ratusz tłumaczy, że wyznaczenie przejść bezpośrednio przy wlotach skrzyżowania byłoby możliwe wyłącznie w przypadku likwidacji ronda oraz przebudowy wyjść z podziemi i wind. Takie zmiany są jednak w planach. Ich realizacja ma być zgrana z zapowiadanymi przez PKP pracami na linii średnicowej.
Wykonawcą przebudowy ronda Dmowskiego jest firma Balzola Polska. Kontrakt na realizację zmian opiewał na kwotę ponad 11 milionów złotych.
Autorka/Autor: dg
Źródło: PAP/tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM