Na Ochocie trwają prace przy budowie nowej trasy tramwajowej, umożliwiającej podróżowanie między Dworcem Zachodnim a centrum i południowymi dzielnicami stolicy. W ramach inwestycji powstaje między innymi tunel, który umożliwi dowożenie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów. Dzięki temu dworzec stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta. Tramwaje Warszawskie szacują, że z nowego połączenia będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie.
Ratusz zapowiada, że inwestycja wchodzi właśnie w etap wiążący się z kulminacją utrudnień dla pasażerów i kierowców. Na skrzyżowaniu ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha wykonawca przystąpi do kolejnych etapów budowy pełnej "gwiazdy" tramwajowej, czyli rozjazdów, które umożliwią przejazd tramwajów we wszystkich relacjach.
Duże zmiany w kursowaniu tramwajów na Ochocie
Nowy etap prac spowoduje wiele zmian w kursowaniu tramwajów i w organizacji ruchu kołowego. "Od poniedziałku, 2 czerwca tramwaje nie będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa w kursowaniu tramwajów potrwa około 4,5 miesiąca. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25, skrócone trasy 1 i 9 oraz uruchomione linie zastępcze - tramwajowa 75 oraz autobusowe Z9 i Z14. Ten etap prac wymaga także korekty tras linii autobusowych: 124,136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43" - zapowiada ratusz.
W związku z zamknięciem przejazdu przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. wszystkie tramwaje na Ochocie będą kończyć bieg na pętli plac Narutowicza. 2 czerwca rozpocznie się zabudowywanie tymczasowego rozjazdu nakładkowego przy Och-Teatrze. Umożliwi on zawracanie tramwajów dwukierunkowych. Urzędnicy zapowiadają, że od wtorku, 3 czerwca, tramwaje linii 9 będą ponownie dojeżdżać do przystanku Och-Teatr.
Do pętli na placu Narutowicza dojadą tramwaje linii 1, 7, 14. Linia 15, w związku z pracami przy pl. Bankowym, będzie zawieszona. Linie 23 i 25 zostaną zastąpione przez linię 75 na trasie: Nowe Bemowo – Powstańców Śląskich – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Młynarska – Wolska – al. "Solidarności" – Okopowa – Towarowa – Al. Jerozolimskie – al. Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – 11 Listopada –Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Annopol. Linia 75 będzie kursować wyłącznie w dni powszednie.
Odcinek między placem Narutowicza a pętlą P+R al. Krakowska będzie obsługiwany przez autobusy linii zastępczej Z-9. Część jej kursów będzie realizowana na krótszej trasie z placu do ulicy Hynka. Zostanie także uruchomiona linia Z14, która połączy plac Narutowicza z pętlą na ulicy Instalatorów.
"Dodatkowo trasy linii 124 oraz 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 kończące teraz na pętli P+R Al. Krakowska zostaną wydłużone do przystanku PKP Rakowiec, gdzie istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM i KM (linie S2, S3, S4 i S40 oraz RL) w stronę centrum czy stacji metra obu linii" - informuje urząd miasta.
Na Grójeckiej i alei Krakowskiej zostaną wytyczone tymczasowe buspasy. Na jezdni w kierunku Okęcia będą obowiązywać na odcinku od placu Zawiszy do przewiązki na wysokości Baśniowej i Winnickiej, natomiast w kierunku centrum od Lechickiej do przewiązki za Dickensa. Ratusz zapowiada, że autobusy będą zatrzymywać się na istniejących bądź tymczasowych przystankach, zlokalizowanych w pobliżu peronów tramwajowych.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ:
Zamkną fragment ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie zamknięta na około 300-metrowym odcinku między Białobrzeską a Grójecką. Ma to związek z rozszerzeniem obszaru robót przy układzie torowym i przebudowie ciepłociągu. Utrudnienia potrwają do przełomu lipca i sierpnia.
"Autobusy linii 136 pojadą z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Białobrzeską, Dickensa, Pawińskiego, Księcia Trojdena i do swojej trasy na Żwirki i Wigury. Autobusy 154 i 172 będą jeździły ulicami Dickensa i Białobrzeską; 186 i 414 zostaną skierowane na Szczęśliwicką, Dickensa, Pawińskiego i zakończą trasy na Banacha. Z kolei autobusy linii 191 na odcinku swojej trasy pojadą ulicami Białobrzeską i Kopińską do placu Narutowicza. Zmiany tras obejmą także linie nocne - N01 będą poruszały się ulicami Dickensa i Szczęśliwicką a N43 - Kopińską i Białobrzeską" - czytamy w komunikacie ratusza.
Trasy objazdowe dla linii 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 pozostaną bez zmian.
Urzędnicy zapowiadają, że zamknięty odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. kierowcy będą mogli objechać równoległymi ulicami, czyli Dickensa lub Kopińską.
Zmiany w Alejach Jerozolimskich
Kierowców czekają także zmiany w organizacji ruchu w rejonie Dworca Zachodniego. Ratusz podaje, że wykonawca prac zamierza w czerwcu przełożyć ruch między jezdniami Alej Jerozolimskich.
Dodatkowo wielokrotnie ma zmieniać się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Wszystko uzależnione jest od postępu robót. Urzędnicy szacują, że ograniczenia w przepustowości skrzyżowania utrzymają się co najmniej do końca roku.
"Prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu wykorzystamy do remontu torowiska między pl. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku, w stronę pętli P+R Al. Krakowska. Tramwaje wrócą na trasę między pl. Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r." - zapowiada ratusz.
Koniec prac przy konstrukcji podziemnego przystanku
Stołeczny ratusz informuje, że na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono prace konstrukcyjne. Obecnie toczą się roboty przy odtwarzaniu zagospodarowania terenu. Z kolei na poziomie -1 trwają zaawansowane prace wykończeniowe i instalacyjne.
"Wykonawca zasypuje już strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich i przygotowuje się do przełożenia ruchu między jezdniami - dzięki temu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu, po stronie Dworca Zachodniego" - wyjaśniają urzędnicy.
Widoczne prace toczą się także wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, gdzie wykonawca usuwa kolizje z instalacjami podziemnymi. Z kolei bliżej Grójeckiej gotowe jest podłoże pod konstrukcję torowiska, wykonane zostały także elementy docelowego układu jezdni.
Równolegle wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku trwają już prace przy przebudowie magistrali ciepłowniczej
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ:
Autorka/Autor: kk
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd m.st. Warszawy