Pętla tramwajowa zostanie, choć będzie mniejsza. Urzędnicy przedstawili projekt ukazujący, jak ma wyglądać plac Narutowicza po przebudowie.
"Przedstawiamy aktualny plan sytuacyjny przebudowy placu Narutowicza. Powstał po wielu uzgodnieniach, dyskusjach i ustaleniach, konsultacjach oraz w nawiązaniu do konkursu architektonicznego z 2013 r. Teraz czas na prace nad projektem budowlanym. Równolegle Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wystąpił o decyzję środowiskową, a po jej uzyskaniu i opracowaniu projektu budowlanego złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej" - poinformował ochocki ratusz. Wydanie ZRID-u otworzy drogę do rozpoczęcia przebudowy placu. Jak przypomnieli urzędnicy, w biurze architektury trwają jednocześnie prace nad planem miejscowym rejonu placu Narutowicza.
Mała pętla
"Obecnie plac funkcjonuje głównie jako węzeł komunikacyjny (infrastruktura transportowa zajmuje znaczną przestrzeń). Koncepcja projektowa z jednej strony zakłada utrzymanie i usprawnienie węzła komunikacyjnego a z drugiej wydzielenie jak największej „uspokojonej” przestrzeni do różnorodnego wykorzystania przede wszystkim przez mieszkańców" - opisują na swojej stronie architekci. Sporo kontrowersji wzbudził pomysł likwidacji pętli tramwajowej. Władze dzielnicy i pracownia Dawos, która odpowiadała za wstępną koncepcję remontu, chciały jej likwidacji. Ale zaprotestowała część mieszkańców. W liście do burmistrza dzielnicy podkreślali, że jest potrzebna przede wszystkim w razie awarii. Podobne argumenty podnosili przedstawiciele Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Wtedy ochoccy urzędnicy odpowiadali już, że sprawa jednak nie jest przesądzona. W przedstawionym właśnie projekcie widzimy, że pętla tramwajowa jednak zostanie, w wersji jednotorowej. Będą mogły się po niej poruszać składy historyczne oraz nowoczesne. Przestrzeń, którą uda się zyskać, będzie przeznaczona dla pieszych. Pojawią się też drzewa oraz miejsce dla rowerów.
Zwężenie jezdni, przeniesienie przystanków
Według projektu ruch zostanie uspokojony. Grójecka będzie miała po dwa pasy ruchu, na środku powstanie torowisko. Filtrowa połączy się z Grójecką na wysokości Słupeckiej. Zmienią się też lokalizacje przystanków, a jednym z powodów jest wyeksponowanie przez architektów przedwojennego kościoła św. Jakuba.
kz/pm
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl, urząd dzielnicy Ochota