Jak sprawdzić, czy tunele są dokładnie tam, gdzie być powinny? Można zatrudnić geodetów, ale pomiary zajmą im długie tygodnie. Alternatywą jest kilku inżynierów, odpowiedni skaner i oprogramowanie. Po półtorej godziny do komputera trafiają dane ze 100 metrów tunelu. Następnie, po obróbce, pojawia się jego trójwymiarowy obraz.
Wygenerowany model 3D można nie tylko obejrzeć ze wszystkich stron, ale też zajrzeć do jego środka, i odtworzyć faktury oraz wymiary nawet najdrobniejszego szczegółu.
Metoda pozwala jednak przede wszystkim dokładnie określić położenie tuneli. W tym roku przeskanowano już 5 odcinków pomiędzy stacjami. Wyniki bardzo ucieszyły budowniczych metra. Na zbadanych 4 kilometrach nie zostały przekroczone dopuszczalne odchylenia. Oznacza to, że tarcze pracowały dokładnie na wyznaczonym szlaku.
II linia opóźniona
Inwestycja początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.
Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.
Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Skanowanie tunelu metra
wp/roody