Według tramwajarzy, francusko-niemieckie konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym w sierpniu przetargu. W sumie "wykonania wielobranżowej koncepcji budowy trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa w Warszawie wraz z materiałami dodatkowymi" chciało podjąć się jeszcze sześć innych firm.Teraz wykonawca będzie mieć sześć miesięcy od dnia podpisania umowy na przygotowanie pierwszego etapu opracowania. Obejmie ona inwentaryzację terenu, opracowanie koncepcji układu geometrycznego trasy, określenie zakresu inwestycji poprzez wskazanie numerów działek i obrębów oraz przeprowadzi analizę ich stanu własności. Do jego zadań będzie należeć także przedstawienie potencjalnych kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą oraz szacunkowe koszty całej inwestycji. Kolejny etap prac ma potrwać dziewięć miesięcy i będzie polegał na przygotowaniu materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej dla inwestycji.Ostatni, trzeci etap, obejmie zaś wykonanie ostatecznej wersji opracowania dla wariantu wskazanego w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z zakresem koncepcji. Wykonawca będzie musiał także uzyskać zatwierdzenie projektu stałej organizacji ruchu przez stołecznego inżyniera ruchu.Jak podkreślają tramwajarze, wykonanie koncepcji to ważny krok w kierunku wybudowania tramwaju do Wilanowa. - Dzięki niej uzyskana zostanie decyzja środowiskowa, czyli kluczowy dokument dla realizacji każdej inwestycji infrastrukturalnej, niezbędny do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę - tłumaczą.
4 odcinki, 13 km nowej trasy
Jak zapowiadali w kwietniu tramwajarze, nowa trasa będzie mieć 13 kilometrów i poprowadzi od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego i dalej: Alejami Jerozolimskimi - Bitwy Warszawskiej – Banacha – Rostafińskich – Boboli – Rakowiecką – Puławską – Goworka – Spacerową – Belwederską – Sobieskiego do al. Rzeczypospolitej. Została ona podzielona na cztery odcinki:
- od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego;
- od Dworca Zachodniego do węzła Bitwy Warszawskiej 1920 r./ Grójecka;- od ul. Banacha do ul. Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego) i Boboli;
- od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. Gagarina, i w ul. św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny);
- od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. Branickiego.
Wykonawca koncepcji będzie musiał przedstawić także plan budowy torów odstawczych lub pętli klasycznej w rejonie stacji metra Ratusz-Arsenał.
Tramwaj do Wilanowa za pięć lat?
Kiedy na nową trasę wyjadą pierwsze tabory? W kwietniu rzecznik TW, Michał Powałka, zaznaczał, że tramwajarze chcą, aby nowa trasa powstała w ciągu najbliższych pięciu lat.
Ratusz zapowiedział budowę nowych tras już w czerwcu:
Wiceprezydent Wojciechowicz o nowych trasach tramwajowych
jk/sk
Źródło zdjęcia głównego: TVN24