"Nie dla kolei, co dzieli". Protest przeciwko linii do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Protest w Wieliszewie

Protest w Wieliszewie
Protest w Wieliszewie
Źródło: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Około dwóch tysięcy osób protestowało w Wieliszewie (powiat legionowski) przeciwko budowie trasy kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Nie dla kolei, co dzieli. Gmina Nieporęt", "Nieporęt mówi: nie tędy", "Zielony Nieporęt, zielona przyszłość" – między innymi takie transparenty przynieśli protestujący. Zebrali się przy ulicy Modlińskiej, przy parafii Przemienienia Pańskiego.

- Jest około 150 osób. Stanęli wzdłuż ulicy z balonikami, grała muzyka i utworzono ludzki łańcuch. Była piknikowa atmosfera - relacjonował Lech Marcinczak, reporter tvnwarszawa.pl.

Jak w poniedziałek przekazała Justyna Stopińska z legionowskiej policji ze statystyk służb wynika, że w proteście wzięło udział około dwóch tysięcy osób. - Chodzi nie tylko o tych, którzy manifestowali w Wieliszewie. Protestujący stali na drodze od Skrzeszewa do Wieliszewa - przekazała Stopińska.

W ten sposób mieszkańcy protestowali przeciw budowie torów dla szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w Baranowie. Planowane trasy szybkich pociągów przetną 180 powiatów. Budowa w wielu przypadkach oznacza burzenie istniejących budynków.

Planowane trasy kolejowe
Planowane trasy kolejowe
Źródło: cpk.pl

Jak już pisaliśmy, protestują również mieszkańcy Glinek. Nie przeciwko budowie linii kolejowej a przeciwko wytyczonym przez GDDKiA wariantom autostrady A50. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej, na którą składają się autostrada A50 od południa oraz droga ekspresowa S50 od północy, wschodu i zachodu ma być połączona z planowanym przez rząd PiS Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie.

Czekają na uwagi

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała uspokajał, że klamka jeszcze nie zapadła. Na uwagi w sprawie tras kolejowych spółka CPK czeka do 10 marca. Wnioski i opinie można zgłosić na stronie konsultacje.cpk.pl.

Prezes spółki CPK Mikołaj Wild zapewniał, że to dopiero pierwszy etap konsultacji. Po zebraniu uwag w internecie o nowej sieci kolejowych tras, przedstawiciele spółki będą rozmawiać w terenie.

Tory do lotniska to jedno, samo lotnisko to drugie. Propozycje konkretnych lokalizacji portu mamy poznać w przyszłym roku. Budowa lotniska między Łodzią a Warszawą ma ruszyć w 2023 roku. Pod koniec 2027 roku ma odlecieć z niego pierwszy samolot. 

Warianty nowej obwodnicy Warszawy
Warianty nowej obwodnicy Warszawy
Źródło: CPK / Google Maps / tvn24.pl
Czytaj także: