Na pierwszej linii warszawskiego metra trwa wymiana szyn. Łącznie na kilku odcinkach położonych zostanie niemal osiem kilometrów nowych torów. Prace nie wiążą się z utrudnieniami dla pasażerów, bo odbywają się wyłącznie nocami.
W metrze regularnie prowadzone są prace konserwacyjne, m.in. szlifowanie szyn. Prowadzone są przez Służby Metra Warszawskiego, odpowiedzialne za utrzymanie torowiska. Dzięki temu z szyn można korzystać średnio od dziesięciu do kilkunastu lat, a na prostych odcinkach nawet dłużej.
O tym, czy wymiana jest konieczna, decydują szczegółowe badania dokonywane przez specjalistów ds. diagnostyki. Regularne pomiary szyn prowadzą przy użyciu platformy pomiarowej, która za pomocą lasera sprawdza stan toru. Stale wykonywane są również badania defektoskopowe, służące wykrywaniu wad materiału. Stan techniczny i zużycie szyn sprawdzane jest co roku, dzięki czemu można wytypować odcinki, które muszą zostać wymienione.
Spawanie termitowe
Wymiana zaczyna się od wycięcia zużytej szyny. Następnie stare tory są demontowane i wywożone, a w ich miejsce układane i mocowane są nowe. Iskry lecą również podczas łączenia nowej szyny z tymi, które już znajdują się na linii. Kilkucentymetrową przerwę pomiędzy nimi trzeba wypełnić.
"Wykonuje się to przy użyciu technologii spawania termitowego. Na odpowiednio dopasowaną szczelinę pomiędzy nową a starą szyną, nakłada się specjalną formę, do której wlewana jest ciekła stal. Po zastygnięciu spaw jest wyrównywany i wygładzany (szlifowany), aby osiągnąć odpowiedni profil szyny" - opisuje w komunikacie ratusz. Na koniec wykonywane są pomiary geometrii toru i – w razie potrzeby – dokonuje się korekty położenia szyn.
Prace tylko nocą
Prace przy wymianie szyn na linii M1 rozpoczęły się na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku i mają zakończyć się do końca przyszłego roku. W ramach aktualnej umowy z wykonawcą część prac została zrealizowana już w tym roku. Kolejne odcinki szyn będą wymieniane w roku przyszłym. Zużyte tory zastępowane są nowymi na odcinkach długich – nawet na 360 metrów – jak np. przy stacji Ursynów.
Prace prowadzone są po zakończeniu ruchu pasażerskiego – podczas nocnej przerwy technologicznej.
Przeczytaj także: Nowy pociąg metra z Czech. Varsovia zabrała pierwszych pasażerów
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie