Podstawową i najwygodniejszą metodą na dokonanie tak zwanego samospisu jest wypełnienie formularza na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Jednak nie każdy posiada komputer i dostęp do sieci. Jak w takiej sytuacji można dokonać obowiązkowego spisu?
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań to przeprowadzane raz na 10 lat największe polskie badanie statystyczne. To główne źródło obiektywnej wiedzy o liczbie osób zamieszkujących Polskę, ich pracy, miejscu zamieszkania, wykształceniu czy warunkach życia. W tym roku spis rozpoczął się 1 kwietnia i potrwa do 30 września tego roku. Główną formą jest samospis internetowy na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. To rozwiązanie najbezpieczniejsze i najszybsze.
Dla osób nieposiadających komputera lub internetu w domu przygotowano jednak alternatywy.
Spis Powszechny 2021. Wizyta w urzędzie
W Delegaturach Biura Administracji i Spraw Obywatelskich zlokalizowanych we wszystkich 18 urzędach warszawskich dzielnic (dla Śródmieścia w budynku Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów przy Kruczkowskiego 2) zostały uruchomione punkty samospisowe, dostępne od poniedziałku do piątku. Chęć skorzystania z możliwości dokonania obowiązku spisowego w urzędzie należy wcześniej zgłosić do osób zajmujących pomaganiem w wypełnianiu ankiety i umówić się na wizytę.
Telefony i adresy mailowe tych osób są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu miasta.
Stanowisko dla głuchoniemych
Pomyślano też o osobach głuchoniemych, które komunikują się tylko z osobami posługującymi się językiem migowym i pytania w kwestionariuszu dla części z nich mogą być niezrozumiałe. Ratusz oszacował, że w stolicy może to dotyczyć nawet 25 tysięcy osób. Dla osób głuchoniemych, które posługują się polskim językiem migowym lub korzystają z systemu języka migowego, uruchomiono stanowisko samospisowe. Ratusz przekazał, że punkt będzie czynny codziennie w urzędzie przy Kruczkowskiego 2, sala obsługi 0.28, stanowisko nr 5, w godzinach od 9 do 15. By skorzystać ze stanowiska, należy wcześniej się umówić pod adresem e-mail: nsp2021@um.warszawa.pl. Stanowisko znajduje się na parterze budynku, w sali obsługi Biura Administracji i Spraw Obywatelskich.
Przez telefon lub u rachmistrza
Samospisu można dokonać również poprzez infolinię 22 279 99 99, gdzie informacje zbierać będą rachmistrzowie spisowi. Jeżeli z ważnych powodów nie udało się spisać poprzez wymienione sposoby, należy spodziewać się telefonu lub nawet wizyty rachmistrza. Jeśli do tego dojdzie, nie można mu odmówić udzielenia odpowiedzi. Tożsamość rachmistrza, który nas odwiedzi, można potwierdzić na trzy sposoby: kontakt z infolinią (22 279 99 99), poprzez aplikację "Sprawdź rachmistrza" na spis.gov.pl lub sprawdzenie go na stronie internetowej Urzędu Statystycznego w Warszawie.
Wszystkie dane osobowe przetwarzane w ramach prac spisowych są poufne i podlegają szczególnej ochronie, na zasadach określonych w ustawie o statystyce publicznej oraz w ustawie o ochronie danych osobowych. Osoby wykonujące prace spisowe – rachmistrzowie i pracownicy statystyki publicznej - są obowiązane do przestrzegania tajemnicy statystycznej. Za jej złamanie grozi kara pozbawienia wolności do 3 lat.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/ tvnwarszawa.pl