Najnowsze

Pół roku potrwa budowa przejść na rondzie Dmowskiego. Prace powinny ruszyć jeszcze w wakacje

Najnowsze

Autor:
kk
Źródło:
tvnwarszawa.pl
"Jesteśmy w miejscu, które jest symbolem niedostępności"TVN24
wideo 2/3
Zmiany na rondzie Dmowskiego

Za sześć miesięcy mają być gotowe naziemne przejścia i przejazdy rowerowe na rondzie Dmowskiego - poinformował w środę stołeczny ratusz. Drogowcy podpisali właśnie umowę z wykonawcą prac. W ramach przebudowy perony przystanków tramwajowych zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W okolicy pojawi się też więcej drzew i zieleni. 

Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z hiszpańską firmą Balzola, która prace w centrum Warszawy wyceniła na ponad 11 milionów złotych. "Finalizacja przebudowy ronda u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich planowana jest na przełomie 2021 i 2022 roku" - zapowiedział urząd miasta.

Przebudowa ma rozpocząć się jeszcze w wakacje. W rozmowie z "Gazetą Stołeczną" dyrektor ZDM Łukasz Puchalski poinformował, że wykonawca prac czeka na zatwierdzenie projektu czasowej organizacji ruchu. Jej wdrożenie przewidywane jest na początek sierpnia. Wówczas mogłyby ruszyć roboty związane z obniżaniem krawężników, które wymagają zwężania jezdni. Frezowanie miałoby natomiast odbywać się podczas jesiennych weekendów.

- Termin (zakończenia przebudowy - red.) wypada na styczeń, ale mam nadzieję, że nową sygnalizację na wszystkich czterech przejściach uda się włączyć jeszcze w tym roku - powiedział Puchalski.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Cztery przejścia dla pieszych

Zmiany na rondzie są ukierunkowane na poprawę sytuacji pieszych. Ich głównym celem będzie budowa czterech naziemnych przejść z azylami pomiędzy jezdniami. Po przebudowie osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z dziećmi w wózkach będą mogli przedostać się na drugą stronę jezdni bez konieczności schodzenia do przejścia podziemnego. Zmieni to również sytuację pasażerów, którzy nie będą zmuszeni do schodzenia do podziemi, by wydostać się z przystanków.

Urzędnicy zapowiedzieli wcześniej, że sygnalizacja świetlna na zebrach będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas "zielonego" będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się.

Nowe Rondo Dmowskiego - grafikaUrząd Miasta Warszawy

Zebry zostaną wyznaczone po każdej z czterech stron skrzyżowania, ale od samego ronda będą oddalone o jakieś 150-200 metrów: - przez Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej; - przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym); - przez Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym); - przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

Ratusz tłumaczy, że wyznaczenie przejść bezpośrednio przy wlotach skrzyżowania byłoby możliwe wyłącznie w przypadku likwidacji ronda oraz przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych. Takie zmiany są jednak w planach. Ich realizacja ma być zgrana z zapowiadanymi przez PKP pracami na linii średnicowej. "Przetarg na projekt tej przebudowy jest w toku, w ostatnich dniach poznaliśmy oferty czterech firm chętnych do realizacji tego zadania" - zaznaczają urzędnicy.

Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów

Obecnie wykonawca prac będzie miał również za zadanie przebudowanie przystanków tramwajowych. Zostaną one poszerzone i przedłużone, a przy wejściach na perony pojawią się łagodne rampy.

"Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ulicy Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ulica Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich" - czytamy w komunikacie.

W rejonie skrzyżowania pojawią się również 54 stojaki rowerowe.

W projekcie nowego ronda Dmowskiego uwzględniono także zieleń. Wykonawca posadzi ponad 20 tysięcy roślin. Na rondzie i wysepkach przy przystankach tramwajowych wyrosną platany, dęby i lipy. Łącznie będzie to 58 drzew, posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. W ramach nasadzeń przybędzie też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tysiąca metrów kwadratowych.

Co zmieni się na rondzie Dmowskiego?ZDM

"Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy - spójnego programu, który ma uczynić tę część miasta przestrzenią zrównoważoną, przyjazną i dostępną dla wszystkich. Inwestycje realizowane w ramach programu mają znacznie podnieść jakość życia mieszkańców stolicy" - przypomina ratusz.

Autor:kk

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: ZDM