- Prokuratura Rejonowa Warszawa-Śródmieście w Warszawie podjęła kolejne działania w walce z nielegalną reklamą alkoholu w sieci. Tym razem prokuratura w imieniu Skarbu Państwa skierowała do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie oraz do Sądu Okręgowego w Warszawie cztery pozwy o przepadek świadczeń związanych z nielegalną reklamą alkoholu w internecie - poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prokurator Szymon Banna.
Dodał, że pozwane zostały firmy, świadczące usługi marketingowe w przedmiocie nielegalnej reklamy alkoholu.
- Prokuratura domaga się stwierdzenia nieważności umów influenserskich oraz orzeczenia przepadku na rzecz Skarbu Państwa pieniędzy pochodzących z nielegalnej reklamy alkoholu w łącznej kwocie blisko 800 tysięcy złotych - wyjaśnił Banna.
ZOBACZ: Wyroki za reklamowanie alkoholu
Podkreślił też, że kwestie związane z reklamą napojów alkoholowych zostały uregulowane w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która wprowadza bezwzględny zakaz reklamowania napojów alkoholowych innych niż piwo.
- W związku z tym bezwzględnie obowiązującym zakazem umowa o przeprowadzeniu takiej kampanii reklamowej jest nieważna - podał Banna. - Zgodnie z art. 412 k.c. świadczenie spełnione w zamian za dokonanie czynu zabronionego na podstawie umowy podlega przepadkowi. Tym samym uznać należy, że świadczenia spełnione na podstawie umów influenserskich dotyczących prowadzenia kampanii reklamowych związanych z reklamą alkoholu podlegają przepadkowi, albowiem zostały spełnione w zamian za dokonanie czynu zabronionego - wyjaśnił Banna.
15 oskarżonych z wnioskami o warunkowe umorzenie
Zaznaczył, że skierowanie pozwów ma związek z toczącym się w prokuraturze postępowaniem, zakończonym skierowaniem w połowie października aktu oskarżenia oraz wniosków o warunkowe umorzenie postępowania karnego wobec 15 osób, wśród których znajdowali się celebryci reklamujący alkohol, ale również przedstawiciele podmiotów zlecających reklamę alkoholu osobom umieszczającym je następnie na swoich profilach w portalu Instagram.
Wśród oskarżonych są znane aktorki Joanna O.-K. i Olga K. oraz influencerki Tatiana M., czy Ewa M-K. znana też z jednego z programów telewizyjnych.
Pozostali oskarżeni Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L. to m.in pracownicy firm zlecających reklamę.
PRZECZYTAJ: Aktor i influencerka ukarani za promocję alkoholu
- Osobom tym zarzucono zlecanie oraz prowadzenie reklamy alkoholu w postaci wina oraz innych napojów alkoholowych, wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę, reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych. Przypomnieć przy tym należy, że polskie przepisy ustanawiają bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo i są jasne oraz precyzyjne w tej kwestii - wyjaśnił rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie.
Oskarżonym grożą kary grzywny w wysokości od 10 tysięcy do nawet 500 tysięcy złotych.
Wobec kolejnych trzech osób - modelki, celebrytki i influencerki Karoliny P.–S. oraz znanych youtuberek Katarzyny B. oraz Pauliny B. - prokuratura skierowała wniosek o warunkowe umorzenie postępowania.
- Osoby te również prowadziły nielegalną reklamę napojów alkoholowych na swoich publicznych profilach w portalu Instagram, niemniej jednak publicznie przeprosiły i wyraziły skruchę za swoje zachowanie oraz zaprzestały reklamowania alkoholu - wyjaśnił Banna.
Autorka/Autor: mg/gp
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock