Pracownicy stołecznego Miejskiego Przedsiębiorstwa odrestaurowali zabytkowego mercedesa L70. Zanim ciężarówka z lat 60. trafiła w ich ręce, niszczała porzucona za stodołą. Teraz jest już w pełni sprawna i będzie mogła wyjechać na ulice. Spółka zapowiada, że auto będzie wykorzystywane podczas wydarzeń edukacyjnych i pikników.
Ciężarówka odrestaurowana przez MPO wyjechała z fabryki w 1968 roku i trafiła do Polski. Auto zostało porzucone gdzieś na wsi za stodołą i skazane na zapomnienie. Kilka lat temu wypatrzył je ówczesny główny mechanik warszawskiego MPO. Właśnie w tym czasie MPO Warszawa kupowało partię nowoczesnych mercedesów i zarząd spółki zdecydował się odkupić "staruszka" od prywatnego właściciela.
Rozpoczęła się intensywna praca nad renowacją zabytkowego auta. Zajęcie wymagało determinacji i smykałki pasjonatów, którzy w warsztatach pracowali "po godzinach". Dwóch pracowników poświęciło blisko trzy lata na rekonstrukcję kilkudziesięcioletniego auta.
Oldtimer w barwach MPO
Samochód został pomalowany pomarańczowym lakierem. Jak zaznaczyło MPO, proces napraw przypominał skomplikowaną operację, która wymagała zgromadzenia planów i starannych przygotowań. Prace przy podwoziu trwały ponad dwa lata, a zabudowa została skonstruowana w ciągu intensywnych czterech miesięcy. Wiele niezbędnych części pracownicy warsztatu MPO sprowadzali z magazynu części zamiennych do zabytkowych aut w Niemczech. - W ostatnim czasie pojazd był przygotowywany do badań technicznych. Przeszedł przegląd układu hamulcowego, naprawę instalacji elektrycznej, wymianę lamp, tablicy rejestracyjnej oraz konserwację lakierniczą - powiedział starszy mistrz w warsztacie MPO Warszawa przy ulicy Kopijników 13 Stefan Pokora.
Po naprawie spawalniczej skrzyni ładunkowej, przeglądzie układu paliwowego, zabezpieczeniu elementów zawieszenia oraz wymianie opon mercedes MPO stał się w pełni przystosowany do uczestniczenia w ruchu miejskim. - Samochód ma już swoje lata i z tego względu nie jest technicznie skomplikowany. Teraz istotne jest to, żeby zadbać o jego regularny przegląd i konserwację - dodał Pokora.
Dzięki staraniom pracowników warsztatu na przestrzeni ostatnich lat, mercedes L710 będzie wykorzystywany podczas wydarzeń plenerowych organizowanych przez MPO, dzielnice oraz miasto. Obecnie auto jest przy ulicy Tatarskiej. - Ten model w tak dobrym stanie to dzisiaj zdecydowana rzadkość. Z pewnością będzie wielką atrakcją w trakcie warsztatów edukacyjnych dla dzieciaków albo podczas pikników organizowanych w Warszawie - podsumował Stefan Pokora.
Model z lat 60.
Mercedes-Benz L 710 to dwuosiowa ciężarówka z krótką maską, produkowana w fabryce w Mannheim od 1961 roku. Od 1961 do 1963 pojazd nosił nazwę L 323. L 710 to najmniejszy pojazd Mercedes-Benz z krótką maską i kabiną. Modele z napędem na cztery koła, które zostały wprowadzone później, były dostarczane z fabryki tylko jako wywrotka, ale nie jako ciężarówka z platformą
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: MPO