W 2024 roku planowane jest ukończenie wielu kluczowych dla Warszawy inwestycji. Wśród nich są pieszo-rowerowa przeprawa przez Wisłę, Dworzec Zachodni czy nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Z końcem roku i początkiem nowego podsumowujemy, które duże inwestycje w mieście zostały zrealizowane, a które złapały opóźnienie. Przypominamy również, co nas czeka w przyszłym roku.
Wiadukty Trasy Łazienkowskiej
Na wyróżnienie zasługuje zakończona przed czasem przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą. W lipcu 2021 roku Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisał umowę z firmą SKANSKA na przebudowę wiaduktów. Pierwszy z nich, północny, został wyłączony z ruchu pod koniec stycznia 2022 roku. Ruszyła wówczas jego rozbiórka, a następnie odbudowa. W grudniu 2022 roku – czyli po jedenastu miesiącach – nowy, północny wiadukt był już gotowy. W kilka miesięcy – od lutego – powstała cała żelbetowa konstrukcja południowego wiaduktu wraz z betonową płytą, na której we wrześniu ruszyło układanie nawierzchni. Już 31 października zostało wydane pozwolenie na użytkowanie jezdni, czyli kilka miesięcy przed terminem.
To nie oznacza jednak, że dokuczliwe korki na Trasie Łazienkowskiej zniknęły. Latem rozpoczęła się przebudowa wiaduktów na Saskiej Kępie nad ulicami Paryską i Bajońską. W pierwszej kolejności rozebrany został wiadukt północny. Stan techniczny liczących blisko pół wieku obiektów wymusza ich przebudowę. Tak jak w przypadku wiaduktów nad Agrykolą inwestycję realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych, których koszt wynosi 88,7 miliona złotych, jest firma WARBUD. Inwestycja zakończy się w połowie 2025 roku.
Plac Trzech Krzyży
Blisko 17 milionów złotych kosztowała gruntowna przebudowa placu Trzech Krzyży. Remont rozpoczął się we wrześniu 2022 roku. Harmonogram prac zmieniał się kilka razy. Między innymi za sprawą odkrytych pod asfaltem pozostałości dawnej Warszawy: torów tramwajowych i bruku. Ostatecznie przebudowa miała zakończyć się latem, ale i tego terminu nie udało się utrzymać, według Zarządu Dróg Miejskich - z winy wykonawcy. Plac stał się w pełni przejezdny dopiero jesienią. Wymieniono nawierzchnię jezdni oraz chodniki. Wprowadzono udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. Zamiast rozrzuconych po wschodniej stronie placu kilku przystanków powstał jeden, odseparowany od jezdni azylem. Przesiadki na tym ważnym węźle komunikacyjnym stały się wygodniejsze. Wytyczono pasy rowerowe po obu stronach placu. Pojawiła się też zieleń, której bardzo tu brakowało.
Dworzec Zachodni
Opóźnia się koniec wielkiej przebudowy Dworca Zachodniego. Umowę z firmą Budimex kolejarze podpisali w lipcu 2020 roku. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji wyznaczono na koniec 2023 roku. Nie udało się go utrzymać. W lipcu, podczas kolejnej konferencji poświęconej zmianom w kursowaniu pociągów w rejonie Warszawskiego Węzła Kolejowego, spółka PKP PLK przekazała, że termin zakończenia prac to koniec roku 2024.
Tramwaj do Wilanowa
Wyjątkowo uciążliwej dla mieszkańców Mokotowa budowy tramwaju do Wilanowa i jego odnogi w ciągu ulicy Gagarina także nie uda się dokończyć w terminie. W przypadku części głównej inwestycji data jej ukończenia według umowy z wykonawcą - firmą Budimex była wyznaczona na początek 2024 roku. Aktualnie mówi się o wakacjach 2024 roku. Natomiast do 2025 roku mają trwać prace drogowe. Ulicą Gagarina tramwaje mają pojechać nieco szybciej, bo już wiosną. Jak informowali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich, opóźnienie wywołały m.in. komplikacje przy przebudowie ciepłociągu.
Tramwaj na Kasprzaka
Od marca 2022 roku trwa budowa ok. 2,3 km nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką oraz modernizacja ok. 1,2 km istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i Kasprzaka. Jak deklarował na początku grudnia prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, tramwaje pojadą tędy jeszcze w styczniu 2024 roku. Natomiast prace na Wolskiej mają potrwać dwa miesiące dłużej.
Tramwaj na Kasprzaka ułatwi poruszanie się po mieście mieszkańcom nowych osiedli na Odolanach. W kilka minut dojadą dzięki niej do dwóch stacji metra - Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Linia będzie też przebiegała w rejonie przystanku kolejowego Warszawa Wola.
Most pieszo-rowerowy
Nowy most będzie liczył pół kilometra długości i połączy Bulwary Wiślane na wysokości ulicy Karowej z ulicą Okrzei na Pradze Północ. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Prezydent Trzaskowski zapowiedział, że przeprawa będzie gotowa wiosną 2024 roku.
Obecnie trwają prace projektowe dla przebudowy wspominanej ulicy Okrzei. Będzie tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe, szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura. Rozpoczęcie realizacji inwestycji zaplanowane jest w tym roku.
Parking podziemny na placu Powstańców Warszawy
Budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego z 420 miejscami postojowymi rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku. Jedna trzecia miejsc ma być przeznaczona dla okolicznych mieszkańców. Jak informuje miasto, obiekt powstaje w formule koncesji, która jest rodzajem partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, należąca do Mota-Engil Central Europe S.A., w całości sfinansuje koszty inwestycji – szacowane na ok. 85 mln zł – i będzie eksploatować parking przez 36 lat.
Otwarcie parkingu jest planowane na przełom roku 2024 i 2025. Przed jego oddaniem nastąpią zmiany w obrębie ulic Świętokrzyskiej i Mazowieckiej. ZDM zapowiada, że przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna. Ponadto pojawi się udogodnienie dla skręcających do przyszłego parkingu. Natomiast Mazowiecka stanie się dwukierunkowa.
Plac Centralny i MSN
W czerwcu ruszyła budowa placu Centralnego. Chodzi o środkową część placu Defilad na osi ulicy Złotej. Na wprost wejścia do Pałacu Kultury i Nauki - zgodnie z zapowiedzią Zarządu Dróg Miejskich - będzie mniej betonu i asfaltu. Pojawi się tam za to ponad 100 nowych drzew, trawniki i niska sadzawka. Zielona, uporządkowana i przyjazna mieszkańcom przestrzeń powstaje z poszanowaniem historii miasta. Nieregularny układ chodników i zieleni odwzoruje sieć dawnych ulic i zarys budynków. Po II wojnie światowej pozostałości po kamienicach zostały wyburzone, by zrobić miejsce pod Pałac Kultury i Nauki. Prace - zgodnie z założeniami - mają potrwać do lipca 2024 roku.
Nieco szybciej, bo już wiosną 2024 na sąsiedniej działce ma zakończyć się budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Nowy budynek MSN będzie swoim wyglądem nawiązywać do znanych domów handlowych: Warsa, Sawy i Juniora. Parter budynku będzie ogólnodostępny. Znajdą się tu mała galeria z często zmieniającymi się wystawami - wizytówka muzeum - oraz księgarnia. Na pierwszym i drugim piętrze znajdą się przestrzenie wystawowe. W planach jest też budowa sal edukacyjnych, biblioteki, audytorium, kina i kawiarni. Ciekawym elementem będzie też rekonstrukcja Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia z końca lat 50. Do tego projektu zostanie wykorzystane oryginalne wyposażenie radiowe z tamtego okresu.
Rewitalizacja Chmielnej
Jesienią rozpoczęły się pierwsze prace związane z przebudową ulicy Chmielnej. Projekt modernizacji zakłada m.in. wymianę nawierzchni - kostkę betonową zastąpią płyty granitowe, z wykorzystaniem dotychczasowej podbudowy. Elementy małej architektury: murki, donice z zielenią, ławki (przy kinie Atlantic i tzw. skwerze bukinistów) oraz słupki zostaną wymienione. Łącznie na Chmielnej ustawione mają być 64 sztuki mebli: krzeseł miejskich, ławek i ław wielkoprzestrzennych. Wzdłuż ulicy zostaną posadzone drzewa: 95 na Chmielnej i 38 na Brackiej. Te zostaną uzupełnione o krzewy i byliny. Prace na Chmielnej obejmą też remont oświetlenia - stare latarnie zostaną zastąpione przez ledowe. Ma zostać uregulowana kwestia parkowania i wjazdu aut dostawczych.
Ze względu na problemy z wyborem wykonawcy rozpoczęcie prac przesunęło się względem pierwotnego harmonogramu. Zgodnie z nim wszystkie prace remontowe powinny zakończyć się do 31 maja 2024 roku. Ale mogą się nieco przedłużyć.
Plany Zarządu Dróg Miejskich
O wybranych przebudowach i remontach mówił Polskiej Agencji Prasowej dyrektor ZDM Łukasz Puchalski. Podsumował dotychczasowe prace drogowe w rejonie bródnowskiego odcinka drugiej linii metra. - Zaczęliśmy od pierwszej części Chodeckiej, później przebudowaliśmy Kondratowicza, gdzie udało się zaproponować każdej grupie użytkowników coś - kierowcy zyskali miejsca parkingowe, piesi zyskali dodatkowe przejścia i chodnika oraz blisko 600 nowych drzew, a rowerzyści ścieżki rowerowe. W tej chwili to jest główna oś w tej chwili Bródna i myślę, że wiosną mieszkańcy będą mogli obejrzeć w całości to co udało się zrealizować - podkreślił.
Zaznaczył, że w tej chwili realizowany jest drugi odcinek Chodeckiej, prace cały czas trwają. - W 2024 roku chcielibyśmy jeszcze wyremontować ulicę Łojewską i skrzyżowanie Matki Teresy z Kalkuty z Chodecką. I to zakończy cały zakres zmian na tym obszarze - podkreślił Puchalski.
- Będziemy chcieli przeprowadzić całą serię remontów nawierzchni jezdni, przede wszystkim Wisłostrady, która przez inne remonty i przebudowy nie była naprawiana a jej nawierzchnia jest zdegradowana. Będziemy kontynuować wymianę opraw oświetleniowych. Tygodniowo wymieniamy 600-800 opraw. Mamy ich jeszcze do wymiany ponad 30 tysięcy. Chcielibyśmy do końca przyszłego roku mieć wymienione wszystkie oprawy, oczywiście poza historycznymi na Starówce - wyjaśnił Puchalski.
Podkreślił, że w 2024 roku zostanie rozpisany przetarg na system sterowania oświetleniem - .Największym nowym zadaniem jest przebudowa ulic: Złotej i Zgody. Zabezpieczono na ten cel budżet w wysokości blisko 70 mln zł. Te ulice mają przejść transformację - od placu Pięciu Rogów i remontowanej właśnie Chmielnej dalej w kierunku ulicy Sienkiewicza i Świętokrzyskiej - dodał.
Zapowiedział też prace związane z rozwojem infrastruktury rowerowej. - W kolejnych latach 2024-2025 będziemy kontynuować rozwój infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Marszałkowskiej przechodząc na ulicę Andersa i Mickiewicza, w kierunku Żoliborza. W tej chwili trwa właśnie przetarg na jeden z odcinków przy ulicy Andersa. Mamy też projekty przebudowy ale Solidarności, ulicy Górczewskiej i Leszno właśnie pod katem tworzenia infrastruktury rowerowej. Za chwilę ogłosimy przetargi na budowę drogi rowerowej wzdłuż ulicy Lucerny czy przejść i przejazdów na rondzie Zesłańców Syberyjskich
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa