Na Radzymińskiej powstał nowy odcinek buspasa. Dopuszczono na nim ruch motocykli i karetek pogotowia, niezależnie od tego, czy jadą z włączonymi sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, czy bez.
Zgodnie z zapowiedziami ratusza, w drugi weekend czerwca uruchomiony został buspas na odcinku od Trockiej do Młodzieńczej. Ma on niecałe dwa kilometry długości. Skorzystają z niego autobusy komunikacji miejskiej, taksówki i pojazdy miejskiego transportu osób niepełnosprawnych jadące w kierunku Marek, a także motocykliści i karetki, również te jadące z wyłączonymi "kogutami".
Taka organizacja ruchu będzie tam obowiązywała w porannym (7-10) i popołudniowym (14-19) szczycie komunikacyjnym.
Jak przypomina urząd miasta, buspas z dopuszczonym ruchem motocykli ciągnie się obecnie wzdłuż całej Radzymińskiej, a także w alei "Solidarności" (do Rzeszotarskiej). Takie rozwiązanie zostało tam wprowadzone w ramach programu pilotażowego, który rozpoczął się w maju 2018 roku. Na podstawie jego pozytywnych wyników oraz opinii między innymi policji i Tramwajów Warszawskich, zapadła decyzja o tym, by utrzymać organizację ruchu z pilotażu. Stało się tak również na Trasie Łazienkowskiej.
Kolejne projekty w przygotowaniu
W lutym prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił decyzję o udostępnieniu wszystkich warszawskich buspasów motocyklistom. Zapowiadał wtedy, że pierwsze zmiany w organizacji ruchu będą wdrażane w kwietniu. Ale do Polski dotarła epidemia COVID-19, plany drogowe zeszły na drugi plan.
Na początku czerwca ratusz przyznał, że konieczne jest zweryfikowanie planów inwestycyjnych pod kątem większej dyscypliny finansowej. Dodatkowo urzędnicy otrzymali wnioski dotyczące dopuszczenia na buspasy karetek bez włączonych sygnałów. Konieczność przeanalizowania tych propozycji też wpłynęła na tempo opracowywania projektów organizacji ruchu.
Jak zapowiedziała rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka, najbardziej zaawansowane w przygotowaniu są projekty dotyczące buspasów: na Puławskiej (za Doliną Służewiecką do ulicy Niedźwiedzia w obu kierunkach), Bitwy Warszawskiej (na odcinku Grójecka - Aleje Jerozolimskie) oraz Modlińskiej (na odcinku Kuklińskiego - Elektronowa). Możliwe, że zostaną wdrożone jeszcze w wakacje.
Ratusz: kierowcy autobusów byli na tak
Zgodnie z decyzją prezydenta motocykle miały zostać wpuszczone na wszystkie stałe buspasy w Warszawie, czyli na blisko 53 kilometry wydzielonych korytarzy transportowych. Urzędnicy wskazywali, że na decyzję wpłynął brak niebezpiecznych zdarzeń z udziałem motocyklistów w trakcie pilotażu oraz pozytywny odbiór pomysłu przez kierowców autobusów.
- Jak sama nazwa wskazuje, buspasy mają służyć przede wszystkim komunikacji miejskiej. Dlatego opinia wyrażona w ankietach przez kierowców autobusów była dla nas niezwykle ważna. Kierowcy nie zgłaszali krytycznych uwag - mówił nam w lutym Tomasz Demiańczuk ze stołecznego ratusza, choć jeszcze w 2015 roku przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego byli nastawieni do pomysłu bardzo sceptycznie.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl