Koleje Mazowieckie kupują nowe pociągi

Pociąg Kolei Mazowieckich (zdjęcie ilustracyjne)
Pociąg Kolei Mazowieckich (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło: Koleje Mazowieckie
Samorząd województwa mazowieckiego przekazał Kolejom Mazowieckim 740 milionów złotych na zakup nowy składów. Za te pieniądze flota przewoźnika wzbogaci się o 22 nowe pociągi.

W ciągu najbliższych czterech lat tabor Kolei Mazowieckich powiększy się o 16 składów dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i sześć elektryczno-akumulatorowych pojazdów. Ponadto w ramach umowy pociągi będą serwisowane.

Obecnie spółka posiada 320 pojazdów, z czego ponad połowa to pojazdy zmodernizowane w różnym zakresie. To nie koniec inwestycji taborowych. Jak zaznaczył marszałek Adam Struzik, ten zakup wzmocni flotę Kolei Mazowieckich. - Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska - wyjaśnił.

Jak zauważają dziennikarze branżowego portalu rynek-kolejowy.pl, wspomniane dwunapędowe składy będą całkowicie zeroemisyjne. Będą to pojazdy mogące pracować bez sieci trakcyjnej na akumulatorach i tradycyjnie - z wykorzystaniem sieci trakcyjnej.

Kolejne duże zamówienie

Wicemarszałek Wiesław Raboszuk zaznaczył, że Koleje Mazowieckie od lat modernizują swoje składy i kupują nowe, dodatkowe pojazdy. - Pomagają w tym zarówno środki z budżetu województwa, jak i z Unii Europejskiej. Za chwilę ruszy przetarg na 28 nowych pojazdów. To kolejne duże zamówienie w ciągu ostatnich kilku lat. Nowe składy pojawią się na tzw. liniach radomskich oraz będą obsługiwać połączenia planowane do realizacji w ramach projektów Kolej+, czyli Sokołów Podlaski – Siedlce, Małkinia – Ostrów Mazowiecka, Kozienice – Dobieszyn - przekazał.

- W 2005 roku, z chwilą rozpoczęcia działalności przewozowej, Koleje Mazowieckie dysponowały 184 sztukami wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które były dzierżawione, od PKP Przewozy Regionalne – zaznaczył prezes zarządu Kolei Mazowieckich Robert Stępień. - Przez ten czas sukcesywnie inwestowaliśmy zarówno w modernizację starszych pojazdów, jak i w zakup tych nowoczesnych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej, a także wsparciu finansowemu z budżetu województwa mazowieckiego. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Cieszę się, że już w niedalekiej perspektywie na mazowieckie tory wyjadą kolejne nowoczesne pociągi - dodał.

Jak zauważyła przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska, niezmiernie ważne jest to, żeby transport kolejowy na Mazowszu był bezpieczny i komfortowy dla pasażerów. - Informacja o 740 milionach złotych na nowe pociągi Kolei Mazowieckich bardzo cieszy. Potrzeby taborowe są duże, ale samorząd województwa stara się je systematycznie zaspokajać - wyjaśniła.

Pojazdy będą klimatyzowane, wyposażone m.in. w bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą posiadać wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym i interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. W pociągach znajdą się też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.

Czytaj też: Kolejny pociąg na złym torze, czwarty raz w ciągu 10 dni. Eksperci: bałagan i złe przygotowanie inwestycji

W ubiegłym roku 59 milionów pasażerów

Obecnie jest realizowana największa umowa na zakup pociągów dla Kolei Mazowieckich. Już ponad 80 proc. rekordowej umowy, zawartej przez Koleje Mazowieckie z firmą Stadler Polska w 2018 r., zostało zrealizowane. W ostatnich dniach park taborowy spółki powiększył się o trzy nowoczesne pojazdy typu FLIRT3. Tym samym przewoźnik ma już 50 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. Umowa ramowa dotyczy zakupu 61 pojazdów typu ER160 FLIRT3, a jej wartość to ponad 2 mld zł. Już w drugiej połowie roku spółka będzie posiadać wszystkie zamówione pojazdy.

W minionym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r.

- Liczba osób wybierających Koleje Mazowieckie stanowi ponad 17 procent z 342,2 milionów pasażerów podróżujących transportem kolejowym w 2022 roku. Ten wynik pozwolił przewoźnikowi zająć drugie miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych – podkreślił członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda. - Za nami rok, w którym wiele osób wróciło do codziennych dojazdów po dłuższym czasie zdalnej pracy i nauki, bardzo się cieszę, że również do podróży Kolejami Mazowieckimi. Obecne wyniki przewozowe są najlepszym dowodem na to, że rozwój spółki przynosi wymierne efekty. Od wielu lat dążymy do tego, by zagwarantować naszym podróżnym jak najwyższą jakość usług przewozowych. Sukcesywnie modernizujemy tabor i inwestujemy w nowoczesne pojazdy - dodał.

Bilety w aplikacji

W sierpniu 2022 roku została udostępniona podróżnym przez Koleje Mazowieckie własna aplikacja mobilna, za pomocą której podróżni mogą nabywać niemal wszystkie bilety z oferty spółki. Za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika i aplikacji w drugim półroczu 2022 r. zostało sprzedanych ponad 1,5 mln biletów, natomiast w styczniu i lutym br. – ponad 450 tys. biletów, co stanowiło odpowiednio: ponad 19 proc. wszystkich sprzedanych biletów w drugim półroczu ubiegłego roku i przeszło 22 proc. wszystkich biletów sprzedanych w styczniu i lutym 2023 r. Aplikacja została pobrana ze sklepów ponad 56 tysięcy razy.

Za pomocą aplikacji można zakupić zarówno jednorazowe, jak i okresowe bilety (ze sprzedaży w aplikacji mobilnej zostały wyłączone jedynie bilet abonamentowy, dostępny sezonowo w sprzedaży Bilet Turysty oraz bilet grupowy).

Czytaj też: Zarządca infrastruktury o chaos na kolei obwinia przewoźników. Zarzuca im niekompetencję

skubi1
Wiceprezes PKP PLK obwinia przewoźników o chaos na kolei
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl
Czytaj także: