"W ramach testów i odbiorów poszczególnych systemów bezpieczeństwa w tunelu sprawdzane jest zasilanie podstawowe i awaryjne, systemy alarmowe (w tym komunikaty głosowe), odwodnienie, oświetlenie oraz wentylacja, np. poprzez próbę z 'gorącym dymem' (symulującą prawdziwy pożar)" - poinformowała GDDKiA w środowym komunikacie.
Drogowcy przekazali również, że obecnie trwa również postępowanie administracyjne prowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Warszawie, którego celem jest wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla budynku Centrum Zarządzania Tunelem (CZT). Po uzyskaniu decyzji zacznie tam działać obsługa zarządzania tunelem, Punkt Informacji Drogowej (PID), a docelowo również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>
Systemy bezpieczeństwa w tunelu
Jak przypomina GDDKiA w komunikacie, tunel pod Ursynowem jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowano system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Widoczność w tunelu jest kontrolowana automatycznie, dlatego czujniki wykryją i zasygnalizują pożar.
Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu poprowadzono chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść zostaną umieszczone na tablicach oświetlenia awaryjnego.
Tunel pod Ursynowem ma 2335 metrów i jest najdłuższym tunelem drogowym w Polsce.
Przekładany termin otwarcia
1 lipca odbył się pokazowy przejazd tunelem dla dziennikarzy. Wówczas szef GDDKiA Tomasz Żuchowski wskazywał, że realnym terminem oddania inwestycji kierowcom jest wrzesień. - Będziemy się starali, aby na jesień droga została udostępniona kierowcom. Patrząc optymistycznie, wrzesień jest terminem możliwym do uzyskania - mówił.
Termin ukończenia Południowej Obwodnicy Warszawy był już kilkukrotnie przesuwany. Pierwotnie cała, składająca się z trzech etapów inwestycja, miała być oddana w sierpniu 2020 roku. Dopiero w grudniu, tuż przed świętami, udało się otworzyć dwa odcinki: od węzła Lubelska do Przyczółkowej. W przypadku tunelu pod Ursynowem, zgodnie z aneksem do umowy, wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 roku.
Powodem była między innymi długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Potem inwestor deklarował, że kierowcy pojadą tunelem w drugim kwartale 2021 roku, czego też nie udało się dotrzymać.
Autorka/Autor: dg/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA