Fotoradary na moście Poniatowskiego działają od połowy września. Najpierw uruchomiono trzy urządzenia, potem dwa kolejne, pod koniec miesiąca w tryb rejestracji przeszedł szósty fotoradar.
- Od momentu uruchomienia fotoradary zarejestrowały ponad 12,6 tysiąca przypadków przekroczenia przez kierujących dozwolonej prędkości - poinformowała Monika Niżniak, rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. - 75 procent zarejestrowanych naruszeń dotyczy przekroczenia w najniższym progu, a więc pomiędzy 11 a 20 kilometrów na godzinę więcej niż obowiązujące na tym odcinku drogi ograniczenie prędkości - tłumaczyła rzeczniczka GITD.
Dodała, że zaledwie 0,7 procenta to przypadki, gdy kierowcy przekraczali prędkość o ponad 50 km/h niż dozwolona w obszarze zabudowanym. - W przypadku pozytywnej weryfikacji tych naruszeń, kierujący stracą uprawnienia - zaznaczyła.
- Urządzenia zarejestrowały również 490 przypadków wielokrotnego przekraczania dozwolonej prędkości tym samym pojazdem. W większości przypadków chodzi o zarejestrowanie co najmniej dwóch naruszeń popełnionych tym samym pojazdem - wyjaśniła.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO
Dwa fotoradary mają zniknąć do końca 2023 roku
Gdy wiosną ruszył montaż fotoradarów na zabytkowej przeprawie, rozgorzał spór o ich lokalizację i wygląd. Wojewódzki Mazowiecki Konserwator Zabytków prof. Jakub Lewicki najpierw wydał zgodę na ich postawienie. Później wnioskował o zmiany, tłumacząc, że nie znał ich dokładnego położenia. Podkreślił, że "nie decydował o precyzyjnej lokalizacji fotoradarów, a do zatwierdzenia przedstawiono jedynie niedokładną orientacyjną mapę umiejscowienia radarów".
W czerwcu przeprowadził kontrolę na moście Poniatowskiego. Jak ocenił, przeprawa wraz z zachowanymi wiaduktami są "w niewłaściwym stanie technicznym", dlatego zalecane są kompleksowe prace remontowo-konserwatorskie. Dodatkowo konserwator wskazał, że należy usunąć dwa fotoradary umieszczone przy kamiennych ławach do 1 grudnia 2023 roku.
Przekazał też, że nie widzi przeszkód w użytkowaniu fotoradarów. Wówczas Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (to jednostka GITD) przejęło urządzenia i włączyło do ogólnopolskiej sieci fotoradarowej. GITD nadzoruje fotoradary od 2016 roku, kiedy to strażom miejskim i gminnym odebrano uprawnienia do prowadzenia takiej kontroli.
Za kupno oraz instalację fotoradarów zapłacił jednak stołeczny ratusz. Według jego danych, w latach 2015-19 na moście Poniatowskiego doszło do 26 wypadków drogowych, z czego w 16 przypadkach główną przyczyną była nadmierna prędkość. Zginęły w nich trzy osoby.
Autorka/Autor: kk/b
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Archiwum TVN