Modernizacja linii średnicowej zacznie się od przebudowy Dworca Zachodniego. Przetarg na prace budowlane zostanie ogłoszony do połowy tego roku - poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- Najpierw będziemy modernizować stację Warszawa Zachodnia, gdzie jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na realizacje robót. Założenie jest takie, że przetarg ogłosimy do końca pierwszego półrocza, w drugim kwartale - powiedział Merchel.
Nowy węzeł przesiadkowy
W ramach przebudowy Warszawy Zachodniej zakładane jest stworzenie tunelu pod torami kolejowymi. Ma nim przebiegać nowa trasa tramwajowa prowadząca z Woli do Wilanowa. Przebudowane mają zostać wszystkie perony. W efekcie w obrębie stacji kolejowej ma do 2022 roku powstać nowoczesny węzeł przesiadkowy.
Prezes PKP PLK zapewnił, że przed wyborem ostatecznego harmonogramu prac spółka przeprowadzi konsultacje z władzami miasta, z warszawskimi tramwajami i metrem, aby nie sparaliżować ruchu w stolicy.
Dodał, że wybór wariantu realizacyjnego dla przebudowy warszawskiej "średnicy" nastąpi po przeprowadzeniu analizy w ramach PKP PLK we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury. Będą też konsultacje ze spółką PKP SA i spółką Xcity Investment, która zajmuje się komercyjnym wykorzystaniem nieruchomości kolejowych.
Merchel powiedział, że w drugiej kolejności na średnicy będzie modernizowana Warszawa Wschodnia, następnie stacja Powiśle, Warszawa Śródmieście i Warszawa Centralna.
Przejedzie więcej pociągów
- Najważniejsza i największa przebudowa będzie przeprowadzona na przystanku Warszawa Śródmieście, który planujemy zamienić na stację. Tutaj zamiast dwóch torów będą cztery tory, po dwa w każdym kierunku - dodał prezes.
Merchel podkreślił, że PKP PLK nie zamierza zmieniać przebiegu linii średnicowej. - Moim zdaniem jest to bardzo istotne, natomiast zamierzamy podwyższyć przepustowość - stwierdził.
Prezes wyjaśnił, że na linii przeznaczonej dla ruchu aglomeracyjnego, przepustowość na odcinku od Warszawy Wschodniej do Warszawy Zachodniej zostanie zwiększona z 14 do 24 pociągów na godzinę. - Pokazuje to, że po zakończeniu modernizacji będziemy mogli przewieźć o 50 procent, więcej pasażerów – dodał Merchel.
Kolejowa linia średnicowa biegnie pod ziemią przez centrum Warszawy w linii wschód - zachód.
Zobacz materiały o wymianie taboru i trasie tramwaju, która ma przebiegać pod peronami Dworca Zachodniego:
PAP/mś/ran
Tramwaj do Wilanowa
Tramwaj do Wilanowa
Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl