Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Radomia i całego regionu. Wielu z nich codziennie dojeżdża do pracy do stolicy.
Duże opóźnienie
Jak podkreślił we wtorek w Radomiu minister Adamczyk, pierwotnie linia miała być zmodernizowana do 2012 roku, ale przygotowania do inwestycji opóźniały się latami.Według niego przebudowa linii kolejowej z Radomia do Warszawy to wielka szansa na ożywienie regionu radomskiego. - Jeżeli wszystko to, co jest zaplanowane, zostanie zrealizowane, to w 2020 roku możemy się spodziewać przejazdu pociągów z Warszawy do Radomia w godzinę i 15 minut. To olbrzymi postęp w stosunku do tego, co w chwili obecnej przeżywają podróżni korzystający z tego połączenia kolejowego - powiedział minister. Po modernizacji pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Teraz podróż między Warszawą Centralną a Radomiem trwa przynajmniej dwie godziny.
Kilka etapów
Przebudowę linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia podzielono na kilka etapów. W 2015 r. zmodernizowana została stacja kolejowa w Radomiu. Do końca drugiego kwartału br. ma się zakończyć modernizacja 27-kilometrowego odcinka z Okęcia do Czachówka Południowego.Przebudowa liczącego 20 km odcinka Czachówek Płd. – Warka będzie kosztować 217 mln zł. Roboty rozpoczną się w trzecim kwartale 2018 r. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory, urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy.W czwartym kwartale 2018 r. planowany jest początek przebudowy 43-kilometrowej trasy Warka – Radom. Jej koszt to 429 mln zł. Zakres prac na tym odcinku obejmie m.in. modernizację i budowę drugiego toru, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rozjazdów.
Według członka zarządu PKP PLK Arnolda Brescha, największych utrudnień w związku z modernizacją pasażerowie mogą spodziewać się w 2019 r., kiedy m.in. będzie budowany drugi tor na odcinku z Warki do Radomia.
Utrudnienia
Wyjaśnił, że w 2019 r. linia będzie zamykana. - Najpierw przez trzy miesiące - w pierwszym kwartale między Dobieszynem a Radomiem, następnie od drugiego do czwartego kwartału na odcinku Warka - Radom i wreszcie w czwartym kwartale - powrót na odcinek Dobieszyn-Radom, by dokończyć prace - powiedział Bresch.
Przebudowa odcinków Czachówek Płd. – Warka i Warka - Radom zakłada modernizację 31 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe urządzenia mają zapewnić większe bezpieczeństwo. Dodatkowo wybudowanych zostanie sześć skrzyżowań bezkolizyjnych. Wiadukty powstaną m.in. w Warce i Radomiu.
Wartość całej inwestycji na linii kolejowej nr 8 między stacjami Warszawa Okęcie – Radom ma wynieść łącznie około 1,8 mld zł.
tol/PAP