Zintegrowany System Zarządzania Ruchem obejmuje jak na razie 72 skrzyżowania w Warszawie, m. in. w ciągu Wisłostrady, Al. Jerozolimskich i ul. Świętokrzyskiej, a także na Powiślu.
Na 700 skrzyżowań
Całość oparta jest o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego cykle sygnalizacji, koordynuje też sąsiednie skrzyżowania. Teraz urzędnicy ogłosili, że system ma zostać rozbudowany.
- Chcemy, by docelowo Zintegrowany System Sterowania Ruchem objął całą Warszawę i ok. 700 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejsze sterowanie i zarządzanie ruchem pojazdów, w tym także komunikacji miejskiej –mówi Jacek Wojciechowicz, zastępca prezydent Warszawy.
Najpierw konieczna jest analiza, która pokaże, jak rozwijać i unowocześniać ZSZR. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na opracowanie zmian w systemie.
Priorytet dla komunikacji
Wykonawca ma zaproponować do dziesięciu rejonów miasta obejmujących od 15 do 50 skrzyżowań. Muszą uwzględniać połączenie z siecią obwodnic Warszawy zarządzaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a także przewidywać priorytet dla komunikacji miejskiej.
Ma powstać również symulacja i wizualizacja trasy przejazdu. Korytarz testowy obejmie odcinek al. Krakowskiej i ul. Grójeckiej od granic Warszawy do skrzyżowania z ul. Wawelską.
"Przyszła rozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchu może być projektem, który będzie realizowany przy wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej. Analiza ma wykazać możliwe źródła dofinansowania inwestycji z programów unijnych" - informują urzędnicy.
ran//ec