Zmiany w komunikacji mają obowiązywać od pierwszych kursów dziennych - zapowiadały Zarząd Transportu Miejskiego i Koleje Mazowieckie. O 7.00 rano infolinia ratusza 19 115 poinformowała, że pasażerowie mogą już z tej stacji odjeżdżać.
Sprawdź rozkłady
Od wtorku inne są rozkłady jazdy na linii S1 - Otwock-Pruszków i linii KM1 Warszawa - Skierniewice. Wprowadzono minutowe przesunięcia.
Granica stref
Przystanek stanowi granicę pomiędzy pierwszą, a drugą strefą biletową.
Mieszkańcy mają dojechać z niego do centrum Warszawy w 20 minut.
Do pociągu autobusem
Na pętli Ursus Niedźwiadek autobusy odjadą z innych miejsc niż dotychczas. Kończyć swoją trasę będzie tu też linia 197, która pojedzie wiaduktem ulicy Gierdziejewskiego.
Za kilkanaście milionów złotych
Na Niedźwiadku powstały nowe perony, stacja i wiaty. Wybudowano odwodnienie i oświetlenie. Przebudowano tory i sieć trakcyjną.
Wejścia na przystanek zostały wyposażone w windy i klatki schodowe. W przejściu podziemnym przy ul. Orląt Lwowskich i Krawczyka powstała ścieżka rowerowa, a przy wejściach znajdują się stojaki na jednoślady.
Przystanek połączony został z pobliskim parkingiem Parkuj i Jedź, który został wybudowany w 2011 roku i czekał na wspólną inwestycję ZTM i PKP.
Wykonawcą inwestycji był Mostostal Warszawa S.A. Koszt realizacji przejścia podziemnego to 7 mln 581 tys. złotych. Budowa peronu i pozostałej infrastruktury wyniosła 8 mln 677 tys. złotych.
Przystanek Ursus Niedźwiadek czeka na otwarcie
Wizualizacja nowego przystanku Ursus Niedźwiadek
Czekali od 40 lat
Jak informują kolejarze, przystanek był jedną z najdłużej wyczekiwanych inwestycji, jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową na terenie Mazowsza. Pierwsze zapowiedzi jego budowy pojawiły się jeszcze w latach 70. Przez kilka dekad nie mógł doczekać się realizacji, co bardzo martwiło mieszkańców pobliskiego osiedla Niedźwiadek. Powstało ono w latach 80-tych, głównie dla pracowników zakładów Ursus. Obecnie liczy około 19 tysięcy mieszkańców.
W kwietniu 2012 roku dzięki współpracy miasta i Polskich Kolei Państwowych ogłoszono przetarg na budowę przystanku. Wtedy zapowiadano, że prace zakończą się w drugiej połowie 2013 roku.
Umowa na budowę została podpisana 12 czerwca 2012 roku.
Prace nie mogły się jednak od razu rozpocząć. - Problemem było uzyskanie decyzji lokalizacyjnej związanej z przejęciem dodatkowego terenu pod inwestycje - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Budowa ruszyła w lipcu 2012 roku.
Na jesieni 2012 r. podano, że pasażerowie pojadą z przystanku w 2014 r.
W styczniu 2013 rozpoczął się kolejny etap prac. W połowie kwietnia tego samego roku kolejarze musieli ograniczyć ruch pociągów. 39 składów pojechało objazdami. Dzięki temu można było bezpiecznie dokończyć budowę przejścia podziemnego pod torami dalekobieżnymi.
W lipcu przeprowadzono ostatnie próby obciążeniowe nowego toru w Ursusie. Przejechała nim ważąca 100 ton lokomotywa.
Pod koniec grudnia Hanna Gronkiewicz-Waltz poinformowała na swoim profilu w popularnym serwisie społecznościowym, że 7 stycznia 2014 r. na nowym przystanku kolejowym Warszawa Ursus Niedźwiadek będą mogły zatrzymywać się pociągi.
Budowa stacji w Ursusie
su/roody