341,7 milionów złotych wydał w w 2015 roku Zarząd Dróg Miejskich na remonty i utrzymanie dróg, mostów, sygnalizacji i oświetlenia. W tej kwocie mieściła się już odbudowa mostu Łazienkowskiego. Poza tym nacisk położono między innymi na frezowanie, poprawę oświetlenia, sygnalizację świetlną czy Veturilo. W planach na ten rok są kolejne inwestycje.
ZDM podsumował prace i inwestycje wykonane w zeszłym roku.
Odbudowany most i nowa kładka
Kluczową inwestycją była odbudowa spalonego mostu Łazienkowskiego. Na ten cel wydano 108 mln zł, z czego 50 mln zł to dotacja rządowa. Remont rozpoczął się w kwietniu 2015 roku, a most oddany do użytku został 28 października, po 199 dniach. Rekordowe tempo udało się osiągnąć dzięki równoczesnemu demontażowi starej konstrukcji i nasuwaniu stalowych elementów nowej przeprawy. Do 30 września 2016 roku potrwają jeszcze roboty wykończeniowe. Między innymi wybudowana będzie pod mostem kładka dla rowerzystów.
Po otwarciu Łazienkowskiego, po którym w ciągu doby przejeżdża ponad 101 tys. pojazdów, ruch na mostach Świętokrzyskim i Poniatowskiego spadł aż o 36%. To ponad 42 tys. pojazdów mniej.
Nowe trasy rowerowe
W zeszłym roku przybyło 47 kilometrów nowych tras rowerowych i kontrapasów. Wyremontowano 9 kilometrów, a kolejnych 14 jest w budowie. Między innymi w al. Stanów Zjednoczonych i ul. Żwirki i Wigury. Na wielu trasach zwiększył się również komfort jazdy. Usunięto bariery architektoniczne na przejazdach, czyli wystające krawężniki, gałęzie, słupy i latarnie. Uruchomiono śluzy rowerowe na skrzyżowaniu Świętokrzyskiej i Nowego Światu oraz kontrapasy na kilkunastu ulicach.
Rowerzyści mieli do dyspozycji 204 stacje Veturilo i 3039 jednośladów, w tym 10 tandemów i 10 rowerków dla dzieci. Tym samym sieć stała się jedną z największych w Europie. Statystycznie rower wypożyczano co 10 sekund, a co 4 minuty rejestrował się nowy użytkownik, a w systemie jest już 374 821 użytkowników. Rekordzista wypożyczał rower 1101 razy.
Frezowanie i azyle
Jednym z ważniejszych zadań było weekendowe frezowanie ulic. Polega to na sfrezowaniu wierzchniej warstwy nawierzchni i ułożeniu nowego asfaltu. Prace trwają zazwyczaj 54 godziny. Dzięki temu w minionym roku udało się wymienić nawierzchnię ponad 20 ulic, w tym ul. Pułkowej, co było największym frezowaniem w historii ZDM.
Powstało również 16 azyli na pieszych i pasy postojowe dla aut. Dodatkowo zmodernizowane zostały chodniki oraz zatoki autobusowe.
Za blisko milion złotych remont przeszła betonowa nawierzchnia zatok, między innymi przy Dworcu Centralnym, na ul. Sobieskiego, Ostrobramskiej, Chodeckiej i w al. Lotników.
Nowe sygnalizacje
Wybudowano trzy nowe sygnalizacje świetlne. Część zmodernizowano, w tym wydzielono bezpieczne fazy do lewoskrętu i przejazdy rowerowe. Poprawił się również komfort dla osób niewidomych, ponieważ kolejnych kilkanaście skrzyżowań ZDM wyposażył w sygnalizację dźwiękową. Przy wielu ulicach, między innymi przy Popiełuszki, Żelaznej i al. Zielenieckiej pojawiło się również nowe oświetlenie.
ZDM wyznaczył nowe przejścia dla pieszych, między innymi na skrzyżowaniu ulic Grochowskiej i Jubilerskiej. Dotychczas piesi musieli korzystać z kładki, a teraz szybciej będą mogli dostać się na przykład na pętlę tramwajową. To przede wszystkim ułatwienie dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców z małymi dziećmi w wózkach.
Co w bieżącym roku?
W 2016 roku ZDM kładzie nacisk na poprawę bezpieczeństwa na drogach i przejścia dla pieszych. Kolejne zebry już czekają na doświetlenie, między innymi w ramach budżetu partycypacyjnego. Wyremontowane zostaną kolejne drogi i chodniki oraz wybudowane nowe drogi dla rowerów. Działalność drogowców została rozszerzona o publiczne wypożyczalnie samochodów. Kontrolowane i ważone będą również wjeżdżające do stolicy samochody ciężarowe.
Pojawią się nowe drogi rowerowe. Na ten cel zostanie przeznaczonych 130 milionów złotych. W 2016 roku zostanie wybudowanych i wyremontowanych 80 kilometrów tras rowerowych, z czego ponad 40 kilometrów będą stanowiły projekty z budżetu partycypacyjnego. Drogi powstaną między innymi na ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka.
W bieżącym roku ZDM planuje wydać blisko 347 mln zł, w tym niemal 100 mln zł na remonty i utrzymanie dróg.
54 godziny "frezowania" ul. Bitwy Warszawskiej 1920:
Remont ul. Bitwy Warszawskiej 1920
W zeszłym sezonie udostępniono m.in: tandemy i rowerki dla dzieci:
Rowery VeturilKo
Hanna Gronkiewicz-Waltz o moście:
Prezydent miasta o moście
ło
Źródło zdjęcia głównego: ZDM/ tvnwarszawa.pl