Obecny konkurs jest już trzecią próbą doprowadzenia do końca budowy gmachu MSN w ciągu ostatnich ośmiu lat. Nowy konkurs nie będzie jednak typowym konkursem architektonicznym, ale procedurą negocjacji z ogłoszeniem. Preferowani będą architekci z doświadczeniem przy projektach o dużej skali.
"Jesteśmy zdeterminowani"
- Ta inwestycja to ważne przedsięwzięcie dla całej stolicy i jesteśmy zdeterminowani, żeby je zrealizować - zapewniła na piątkowej konferencji prasowej prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej Joanna Mytkowska oceniła, że istnieją duże szanse na pozytywny finał sprawy. - Wydaje nam się, że tym razem inwestycja jest dobrze przygotowana. W momencie, w którym architekt zostanie wybrany, obie instytucje będą miały prawo własności do działki (na pl. Defilad) - zapewniła Mytkowska. Muzeum i teatr do 31 grudnia 2013 roku mają otrzymać na własność działkę na placu Defilad, na której ma stanąć zespół budynków, sąsiadujących i prawdopodobnie połączonych. Będą to, jak tłumaczył naczelnik stołecznego Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Grzegorz Piątek - skoordynowane, ale oddzielne inwestycje.
Znane nazwiska
Prace projektowe mają trwać do połowy 2016 r. Harmonogram inwestycji przewiduje otrzymanie pozwolenia na budowę w połowie 2015 roku i rozpoczęciu budowy w połowie roku 2016 oraz zakończenie jej w 2019 roku. W skład komisji oceniającej aplikacje architektów wejdą: dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Joanna Mytkowska, dyrektor Teatru TR Warszawa Wojciech Gorczyca, naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Urzędu m.st. Warszawy Grzegorz Piątek, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy Marek Mikos, dyrektor Departamentu Finansowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski, redaktor naczelna pisma Architektura Murator Ewa P. Porębska, artysta Mirosław Bałka oraz dyrektor Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy Tomasz Janowski.
270 mln na muzeum
Obie instytucje będą prowadzić wspólnie proces projektowania aż do otrzymania pozwolenia na budowę, wtedy muzeum poprowadzi budowę swojej części obiektu, finansowaną z kredytu bankowego zaciągniętego na 30 lat, a teatr będzie się starał o fundusze z nowego budżetu UE na lata 2014-2020. Planowane budynki są skromniejsze niż zakładano poprzednio: mają mieć 26 tysięcy metrów kwadratowych (pierwotny plan zakładał, że budynek będzie liczył 35 tys. m kw.). 15 tys. metrów kw. będzie przeznaczonych na muzeum, a 11 tys. metrów kw. na teatr. Zostały też określone budżety obu budynków: na 270 mln złotych dla muzeum i 125 mln złotych dla teatru. Pierwszy międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej ogłoszono w 2005 roku, jednak ze względu na nadmiar wymogów formalnych wobec uczestników, jego regulamin został oprotestowany przez międzynarodowe jury i został on odwołany. Po uproszczeniu procedur, konkurs został ogłoszony ponownie w 2006 roku. Zwyciężyła koncepcja szwajcarskiego architekta Christiana Kereza - ceremonia ogłoszenia wyników odbyła się w 2007 roku. Koncepcja architekta z Zurychu stała się przedmiotem krytyki ówczesnego dyrektora projektu muzeum, Tadeusza Zielniewicza, który wraz z działającą przy nim Radą Programową podał się do dymisji.
Umowa z Kerezem
Na nowego dyrektora powołana została historyczka sztuki Joanna Mytkowska. 12 kwietnia 2008 roku prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zawarła z Christianem Kerezem umowę na projekt gmachu Muzeum. Gmach miał zostać ukończony do 2012 roku. Podczas prac projektowych władze Warszawy wprowadziły zmianę do koncepcji budynku, uzupełniając go o pomieszczenia dla teatru TR Warszawa (dawniej Teatr Rozmaitości), prowadzonego przez Grzegorza Jarzynę. W atmosferze wzajemnych oskarżeń pomiędzy odpowiedzialnymi za przygotowanie inwestycji przedstawicielami stołecznego ratusza a architektem, władze Warszawy wypowiedziały umowę na projekt, rezygnując z koncepcji Kereza.
Jednak, zgodnie z deklaracją prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz i ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego, plan budowy Muzeum (wraz z teatrem) na placu Defilad został podtrzymany. W maju 2012 roku, na działalność tymczasową instytucji wynajęty został przez władze Warszawy dawny pawilon meblowy Emilia.
Tak miało wyglądać Muzeum Sztuki Nowoczesnej
PAP/ran