Wydania decyzji lokalizacyjnej odmówił wojewoda mazowiecki. Urząd marszałkowski chciał, by wydano ją na podstawie specustawy przygotowanej na mistrzostwa Euro 2012.
W ubiegłym roku Sejm uchwalił jej nowelizację. Dopuszcza ona, by po zakończeniu turnieju piłkarskiego inwestycje pomyślane właśnie na Euro realizować w oparciu o jej zapisy, co znacznie przyspiesza ścieżkę administracyjną.
Miałaby wadę
Nowelizację zakwestionował jednak prezydent Bronisław Komorowski i skierował do Trybunału Konstytucyjnego (na razie nie jest znany termin rozpatrzenia wniosku).
- Decyzja podjęta przez wojewodę w oparciu o zapisy specustawy miałaby wadę prawną, co utrudniałoby na przykład wykup gruntów pod inwestycję - wyjaśnia Ivetta Biały, rzeczniczka prasowa wojewody mazowieckiego.
Odwołają się do ministra
Urząd marszałkowski złożył już odwołanie do Ministra Transportu. Jeżeli jego decyzja również będzie negatywna, władze Mazowsza mogą skorzystać z innych możliwości. Na przykład ze standardowej ścieżki administracyjnej lub ze specustawy kolejowej na Euro 2012. W tym przypadku inwestycję trzeba było by realizować wspólnie z PKP PLK.
Tak czy owak wizja podróży ze stacji PKP Modlin do portu lotniczego oddala się. Pod koniec ubiegłego roku w rozmowie z tvnwarszawa.pl Adam Struzik, marszałek Mazowsza przewidywał, że pierwsi pasażerowie z połączenia skorzystają do 2015 roku, a cała inwestycja będzie zrealizowana z funduszy unijnych w perspektywie 2007 - 2013. Teraz to nierealne.
Przeszkadzali ekolodzy
Jedna ze sztandarowych inwestycji Mazowsza napotykała już na wiele problemów. Jednym z nich byli ekolodzy, którzy troszczyli się o nietoperze z gatunku mopka, nocka dużego i nocka łydko włosowego. Zamieszkują one tunel Fortów Modlińskich. Zabudowania są położone w obszarze Natura 2000. W tej samej okolicy ma przebiegać linia kolejowa na lotnisko.
bf/roody
Źródło zdjęcia głównego: NDM/ Wikipedia CC0