Pierwsze zmiany pojawią się już 30 kwietnia, ale w pełni wejdą w życie 2 maja. Ruch samochodowy i tramwajowy zostanie skierowany na objazdy.
Do połowy września zbudowany zostanie strop stacji Świętokrzyska dla II linii metra, remont przejdzie torowisko w ul. Marszałkowskiej, a na pl. Defilad powstanie Strefa Kibica na EURO 2012.
Zawrotki dla kierowców
Ogromne utrudnienia czekają przede wszystkim na kierowców. Jadąc od ronda Dmowskiego będą mogli dojechać najdalej na wysokość ul. Moniuszki, gdzie znajdzie się zawrotka. Na wyłączonych z ruchu fragmentach jezdni ul. Marszałkowskiej powstaną parkingi oraz dodatkowe przejścia dla pieszych. Przejezdne pozostaną ulice Widok, Złota, Sienkiewicza.
Kierowcy powinni być też czujni na ul. Widok, która będzie miała odwrócony kierunek ruchu – samochody pojadą nią w kierunku ul. Kruczej.
Podobnie będzie wyglądał ruch po północnej stronie ul. Świętokrzyskiej. Na odcinku ul. Marszałkowskiej od ul. Królewskiej do ogrodzenia placu budowy na wysokości ul. Rysiej przejechać będzie można po jednym pasie w każdą stronę. Również tu przed placem budowy powstanie zawrotka umożliwiająca przejazd na drugą jezdnię ul. Marszałkowskiej i powrót do ul. Królewskiej.
Utrudnienia podczas budowy II linii metra
Tramwaje znikają
W nocy z 1 na 2maja z ul. Marszałkowskiej znikną tramwaje. Na trasy objazdowe zostaną skierowane linie 4 i 15. Będą kursowały al. Jana Pawła II. Linia 16 zostanie przywrócona na swoją trasę podstawową i z ul. Woronicza będzie dojeżdżała do pętli na Żeraniu przy ul. Jagiellońskiej. Dwie linie zostaną zawieszone – 18 i 35. W ich miejsce uruchomione zostaną tramwajowe linie zastępcze 40 i 74.
Nowe trasy komunikacji miejskiej
Objazdami pojadą też linie autobusowe: 107, 151 i 171. Zamknięty odcinek ominą one ulicami: Kredytowa – Jasna/Szpitalna – Mazowiecka (107), Królewska – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat (151) i pl. Grzybowski – ul. Emilii Plater (171). Linie 127 i 520 zostaną podzielone. Będą kursowały na trasach skróconych, a na odcinkach, z których zostaną wycofane, zostaną zastąpione przez nowo uruchamiane linie: 227 i 522. Uruchomiona zostanie też nowa linia 316, która wzmocni komunikację na Trakcie Królewskim. Niewielkiej korekcie ulegnie również trasa linii 519.
Zmienią się również trasy kilku linii nocnych. Linie N32, N35, N85, N38 i N88 po dojechaniu do pl. Zawiszy pojadą Al. Jerozolimskimi i Marszałkowską do przystanku Centrum, który zlokalizowany będzie przy ul. Marszałkowskiej między ul. Złotą a Sienkiewicza. Z kolei linie N42, N45 i N95 po wyruszeniu z pętli przy Dworcu Centralnym pojadą ul. Emilii Plater i Al. Jerozolimskimi do al. Jana Pawła II, którą dotrą do swoich podstawowych tras.
Zmiany w Śródmieściu
Zamknięcie przejazdu przez skrzyżowanie wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu także na kilku innych skrzyżowaniach. Kierowcy jadący ul. Marszałkowską z południa na rondzie Dmowskiego będą musieli zjechać w Aleje Jerozolimskie – w lewo będą dwa pasy ruchu, w prawo jeden. Dalej, w ul. Marszałkowską, będzie prowadził tylko jeden pas ruchu.
Na skrzyżowaniu al. Solidarności z al. Jana Pawła II wydzielony będzie pas do skrętu w lewo, z al. Solidarności w al. Jana Pawła II w kierunku Mokotowa. Także na pl. Bankowym wprowadzone będą zmiany ułatwiające poruszanie się ulicami objazdowymi. Pojawią się tam dwa nowe odrębne pasy ruchu: na ul. Andersa do skrętu w prawo w al. Solidarności (w kierunku Woli) oraz w al. Solidarności do skrętu w lewo w ul. Andersa (w kierunku Żoliborza).
mjc/roody
Źródło zdjęcia głównego: ZTM