Maria w drodze. Tarcza jedzie na budowę metra przy Trockiej

Przejazd tarczy
Źródło: Artur Węgrzynowicz/ tvnwarszawa.pl
We wtorek późnym wieczorem przetransportowano kolejne elementy tarczy Maria, która będzie drążyć tunel wschodniego odcinka drugiej linii metra. Tarcza o masie 650 ton, długości 100 metrów i wysokości 6,4 metra od kilku dni przewożona jest w częściach na plac budowy.

Pierwsze elementy Marii wyjechały z magazynu na Białołęce 23 marca. Tarczę, która służyła do drążenia centralnego odcinka II linii metra przechowywano na Żeraniu. Teraz "Maria" będzie ponownie wykorzystana do drążenia kolejnych odcinków tunelu w kierunku Targówka.

We wtorek na budowę przy ulicy Trockiej przewieziono napęd tarczy oraz jej głowicę skrawającą. Transportowi przyglądał się nasz reporter Artur Węgrzynowicz.

- O godzinie 22 z placu wyruszył transport dużego fragmentu tarczy. Tir z naczepą był asekurowany przez kilka pojazdów pilotujących. Kolumna poruszała się z prędkością około 40 kilometrów na godzinę. Po kilkudziesięciu minutach fragment tarczy dotarł na budowę przy ulicy Trockiej - relacjonował reporter tvnwarszawa.pl.

Do 30 marca

To nie był jedyny przejazd z elementami Marii tej nocy. Godzinę po wyruszeniu pierwszego tira, z Białołęki wyjechał kolejny transport. Ostatnie części tarczy przewiezione zostaną 30 marca.

- Przewozu nie da się zorganizować w jednym transporcie, dlatego przez kilka kolejnych nocy będziemy przewozić paczki na teren budowy metra. Przejazd odbywa się o późnych porach, dlatego że na transport o nietypowych gabarytach trzeba mieć specjalne pozwolenie. Nikt nie wyda zgody na taki transport przed godziną 22 - wyjaśniał w ubiegłym tygodniu Mateusz Witczyński, rzecznik firmy Astaldi, która buduje metro na Targówek.

Transport tarczy

Sześć nowych stacji

Prace przy rozbudowie II linii metra idą pełną parą. Na Pradze Północ i Targówku powstaną trzy stacje. Pierwsze odwierty pod rozbudowę metra po prawej stronie Wisły ruszyły w połowie marca ubiegłego roku.

Odcinek, który teraz kończy się przy Dworcu Wileńskim, zostanie wydłużony o ponad 3 kilometry. Planowane stacje to: "Szwedzka" pod ulicą Strzelecką; "Targówek" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Tyle samo stacji powstanie na Woli. Na tym odcinku prace ruszyły pod koniec listopada 2016 roku. Planowane przystanki to: "Płocka" umiejscowiona pod ul. Płocką; "Młynów" planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego; oraz stacja "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

Tak wyglądają spakowane elementy tarczy:

Tarcza Maria

md/pm

Czytaj także: