- Projekt zmian przedstawiliśmy jako punkt wyjścia do rozmów z mieszkańcami – powiedział Wiesław Witek, dyrektor ZTM. – Chcemy się dowiedzieć, czy nasz pomysł na przywrócenie historycznych tras autobusów i tramwajów to dobry pomysł – zaznaczył dyrektor.
Zapowiedział, że konsultacje ruszą 25 kwietnia.
3 węzły przesiadkowe
Witek zaproponował też stworzenie trzech dużych węzłów przesiadkowych:
- przy PKP Stadion Narodowy,
- na placu Wileńskim,
- na rondzie Daszyńskiego.
- Do nich dojedzie spora ilość autobusów, tramwajów i metro - wyjaśnił dyrektor. Przy stacji Stadion i dworcu Wileńskim zatrzymają się ponadto pociągi.
Dyrektor ZTM o proponowanych zmianach
Szykuje się również szereg zmian tras.
Autobusy inaczej
Praga Północ i Targówek
Trasy linii 512, 527, 738 i 805 zostaną skrócone do Dw. Wileńskiego. Autobusy zatrzymają się wzdłuż Jagiellońskiej i Wileńskiej.
Linia 160 zyska siostrzaną 260, która co 5 minut kursować będzie na skróconej trasie do Dw. Wileńskiego.
Autobusy z 718 na wyświetlaczu powrócą na pętle Dw. Wschodni/Kijowska.
Linia 338 pojedzie przez Dąbrowszczaków. Autobusy kursować będą w dni powszednie.
Praga Południe i Grochów
W związku z planowanym węzłem Metro Stadion pętlę będą tu miały linie 102 i 125. ZTM chce zapewnić dojazd do metra mieszkańcom Grochowa i Kamionka (102), oraz Anina i ulicy Grochowskiej (125). Nowy przystanek zostanie zlokalizowany na Sokolej, przed Wybrzeżem Szczecińskim.
Zmieni się też trasa 166. Autobusy dojadą do pętli PKP Olszynka Grochowska i mają zastąpić 102 w kierunku al. Waszyngtona.
Autobusy na prawym brzegu
Na lewym brzegu
Powrócić ma linia 155. Autobusy pojadą po dotychczasowej trasie 159 – z Koła, przez Redutową do placu Daszyńskiego.
W związku z tym zmieni się trasa 159. Linia ta przez Dw. Zachodni dojedzie do pętli przy Blue City.
Skrócona zostanie trasa 187. W drodze z Ursusa autobusy przejadą przez stację metra Politechnika i zatrzymają się na pl. Konstytucji.
Przy ostatniej stacji centralnego odcinka II linii metra swoją trasę skończą autobusy linii 105. 109 bez, zmian dojedzie, do Dw. Centralnego.
Po otwarciu Prostej i Świętokrzyskiej kursować tymi ulicami będzie linia 178.
Na Dw. Centralny z Bokserskiej dojedzie też linia 174.
Pomiędzy Płocką a BUW-em, przez ulicę Grzybowską, pojadą autobusy 151.
Zmiany na torach
Na swoje trasy sprzed rozpoczęcia budowy metra wrócą tramwaje linii 3 (Annopol - Gocławek), 4 (Żerań Wschodni - Wyścigi), 6 (Koło - Gocławek), 10 (osiedle Górczewska - Wyścigi), 18 (Wyścigi - Żerań FSO), 22 (Piaski - Wiatraczna), 25 (Banacha - Annopol) i 26 (osiedle Górczewska - Wiatraczna).
Tą samą trasą (Nowe Bemowo - Czynszowa), ale dwa razy rzadziej, co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza nimi, będą jeździć tramwaje linii 23, których trasa pokrywa się z przebiegiem II linii metra.
Tramwaje linii 24, które dziś z Nowego Bemowa jeżdżą do pętli Gocławek, mają mieć krótszą trasę i dojechać do pętli Wiatraczna.
Zmieni się też trasa 28. Tramwaje oznaczone tym numerem jeżdżą dziś z Koła do pętli Żerań FSO. Po otwarciu metra mają one jeździć do bazyliki przy ul. Kawęczyńskiej.
ZTM planuje też uruchomienie jednej nowej linii. Tramwaje oznaczone numerem 11 dowiozą pasażerów z Jelonek i ul. Połczyńskiej do stacji metra Rondo Daszyńskiego. Bieg zakończą na pl. Narutowicza.
Zmiany tras tramwajów
Więcej zmian wraz z nowymi torowiskami
Kolejne zmiany mają być wprowadzone po oddaniu do użytku dwóch nowych torowisk - na Tarchominie oraz na ul. Powstańców Śląskich - między ul. Górczewską i ul. Radiową. Konkretnych dat nie podano.
Wiadomo już jednak, że wówczas do nowej pętli przy ul. Mehoffera (roboczo nazwanej "Nowe Świdry") dojadą tramwaje linii 2, które dziś kursują z Młocin przez most Skłodowskiej-Curie, oraz linii 17, jeżdżące obecnie ze Służewca do Młocin.
Linia 6 ma zostać wycofana z odcinka między Kołem i Bielanami - na tym odcinku zastąpi ją linia 11, która wtedy zamiast na pętle przy ul. Górczewskiej pojedzie do stacji metra Młociny, łącząc Bemowo z Bielanami w ciągu ul. Powstańców Śląskich. Nowym odcinkiem w ul. Powstańców Śląskich pojedzie też wtedy linia 28 (zamiast na Koło do pętli os. Górczewska).
Zmiany po zakończeniu inwestycji tramwajowych
Co myślicie o projekcie? Piszcie na naszym forum.
PAP, wp/mz
Źródło zdjęcia głównego: ZTM