Komunikacja po otwarciu metra. Zmiany tras. Na lepsze?

Proponowane zmiany w komunikacji
Proponowane zmiany w komunikacji
Źródło: ZTM
Czy autobusy i tramwaje po otwarciu II linii metra powinny wrócić na stare trasy? Zarząd Transportu Miejskiego zapyta o to pasażerów już po świętach. Na razie przedstawił projekt zmian tras. Co o nim sądzicie?

- Projekt zmian przedstawiliśmy jako punkt wyjścia do rozmów z mieszkańcami – powiedział Wiesław Witek, dyrektor ZTM. – Chcemy się dowiedzieć, czy nasz pomysł na przywrócenie historycznych tras autobusów i tramwajów to dobry pomysł – zaznaczył dyrektor.

Zapowiedział, że konsultacje ruszą 25 kwietnia.

ZOBACZ CAŁY PROJEKT

3 węzły przesiadkowe

Witek zaproponował też stworzenie trzech dużych węzłów przesiadkowych:

- przy PKP Stadion Narodowy,

- na placu Wileńskim,

- na rondzie Daszyńskiego.

- Do nich dojedzie spora ilość autobusów, tramwajów i metro - wyjaśnił dyrektor. Przy stacji Stadion i dworcu Wileńskim zatrzymają się ponadto pociągi.

Dyrektor ZTM o proponowanych zmianach

Szykuje się również szereg zmian tras.

Autobusy inaczej

Praga Północ i Targówek

Trasy linii 512, 527, 738 i 805 zostaną skrócone do Dw. Wileńskiego. Autobusy zatrzymają się wzdłuż Jagiellońskiej i Wileńskiej.

Linia 160 zyska siostrzaną 260, która co 5 minut kursować będzie na skróconej trasie do Dw. Wileńskiego.

Autobusy z 718 na wyświetlaczu powrócą na pętle Dw. Wschodni/Kijowska.

Linia 338 pojedzie przez Dąbrowszczaków. Autobusy kursować będą w dni powszednie.

Praga Południe i Grochów

W związku z planowanym węzłem Metro Stadion pętlę będą tu miały linie 102 i 125. ZTM chce zapewnić dojazd do metra mieszkańcom Grochowa i Kamionka (102), oraz Anina i ulicy Grochowskiej (125). Nowy przystanek zostanie zlokalizowany na Sokolej, przed Wybrzeżem Szczecińskim.

Zmieni się też trasa 166. Autobusy dojadą do pętli PKP Olszynka Grochowska i mają zastąpić 102 w kierunku al. Waszyngtona.

Autobusy na prawym brzegu

Na lewym brzegu

Powrócić ma linia 155. Autobusy pojadą po dotychczasowej trasie 159 – z Koła, przez Redutową do placu Daszyńskiego.

W związku z tym zmieni się trasa 159. Linia ta przez Dw. Zachodni dojedzie do pętli przy Blue City.

Skrócona zostanie trasa 187. W drodze z Ursusa autobusy przejadą przez stację metra Politechnika i zatrzymają się na pl. Konstytucji.

Przy ostatniej stacji centralnego odcinka II linii metra swoją trasę skończą autobusy linii 105. 109 bez, zmian dojedzie, do Dw. Centralnego.

Po otwarciu Prostej i Świętokrzyskiej kursować tymi ulicami będzie linia 178.

Na Dw. Centralny z Bokserskiej dojedzie też linia 174.

Pomiędzy Płocką a BUW-em, przez ulicę Grzybowską, pojadą autobusy 151.

Zmiany na torach

Na swoje trasy sprzed rozpoczęcia budowy metra wrócą tramwaje linii 3 (Annopol - Gocławek), 4 (Żerań Wschodni - Wyścigi), 6 (Koło - Gocławek), 10 (osiedle Górczewska - Wyścigi), 18 (Wyścigi - Żerań FSO), 22 (Piaski - Wiatraczna), 25 (Banacha - Annopol) i 26 (osiedle Górczewska - Wiatraczna).

Tą samą trasą (Nowe Bemowo - Czynszowa), ale dwa razy rzadziej, co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza nimi, będą jeździć tramwaje linii 23, których trasa pokrywa się z przebiegiem II linii metra.

Tramwaje linii 24, które dziś z Nowego Bemowa jeżdżą do pętli Gocławek, mają mieć krótszą trasę i dojechać do pętli Wiatraczna.

Zmieni się też trasa 28. Tramwaje oznaczone tym numerem jeżdżą dziś z Koła do pętli Żerań FSO. Po otwarciu metra mają one jeździć do bazyliki przy ul. Kawęczyńskiej.

ZTM planuje też uruchomienie jednej nowej linii. Tramwaje oznaczone numerem 11 dowiozą pasażerów z Jelonek i ul. Połczyńskiej do stacji metra Rondo Daszyńskiego. Bieg zakończą na pl. Narutowicza.

Zmiany tras tramwajów

Więcej zmian wraz z nowymi torowiskami

Kolejne zmiany mają być wprowadzone po oddaniu do użytku dwóch nowych torowisk - na Tarchominie oraz na ul. Powstańców Śląskich - między ul. Górczewską i ul. Radiową. Konkretnych dat nie podano.

Wiadomo już jednak, że wówczas do nowej pętli przy ul. Mehoffera (roboczo nazwanej "Nowe Świdry") dojadą tramwaje linii 2, które dziś kursują z Młocin przez most Skłodowskiej-Curie, oraz linii 17, jeżdżące obecnie ze Służewca do Młocin.

Linia 6 ma zostać wycofana z odcinka między Kołem i Bielanami - na tym odcinku zastąpi ją linia 11, która wtedy zamiast na pętle przy ul. Górczewskiej pojedzie do stacji metra Młociny, łącząc Bemowo z Bielanami w ciągu ul. Powstańców Śląskich. Nowym odcinkiem w ul. Powstańców Śląskich pojedzie też wtedy linia 28 (zamiast na Koło do pętli os. Górczewska).

Zmiany po zakończeniu inwestycji tramwajowych

Co myślicie o projekcie? Piszcie na naszym forum.

PAP, wp/mz

Czytaj także: