Czy otwarcie centralnego odcinka II linii metra jest możliwe 14 grudnia? - To bardzo optymistyczne - uważa Jaromir Grabowski, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego i informuje, że wciąż czeka na część dokumentów od inwestora.
Władze stolicy jeszcze przed wyborami samorządowymi poinformowały, że 14 grudnia, to realny termin, kiedy pasażerowie pojadą kolejką podziemną z Woli na Pragę. Hanna Gronkiewicz-Waltz na antenie TVN24 przed drugą turą potwierdziła tę datę . - Podjęliśmy odważną decyzję o budowie drugiej linii metra, która wkrótce, 14 grudnia, będzie otwarta – powiedziała w "Faktach po Faktach" prezydent Warszawy.
Czekają na dokumenty
Postanowiliśmy zapytać o termin Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który wydaje ostateczne pozwolenie na użytkowanie metra.
- Dokumentacja dotycząca budowy centralnego odcinka II linii metra spływa do nas od inwestora. Nie przekazał nam jeszcze między innymi wszystkich dokumentów związanych z kontrolami straży pożarnej – powiedział w środę tvnwarszawa.pl Jaromir Grabowski, WINB.
Czy otwarcie II linii metra jest realne 14 grudnia? - To bardzo optymistyczne. Termin wydania pozwolenia na użytkowanie zależy m.in. od tego, kiedy dostaniemy brakującą dokumentację - zaznacza Grabowski.
Intensywne prace w terenie?
I dodaje, że praca nadzoru budowlanego w dużej mierze odbywa się przy biurku. – Chodzi o sprawdzanie inwentaryzacji geodezyjnej i dokumentacji powykonawczej. Gdy dostaniemy komplet dokumentów, będziemy mogli prowadzić też działania w terenie, czyli na centralnym odcinku II linii metra. Jeżeli będą prowadzone intensywnie to potrwają 2-3 dni – tłumaczy Grabowski.
W czasie kontroli na stacjach centralnego odcinka II linii metra, nadzór budowlany będzie porównywał otrzymane od inwestora dokumenty ze stanem faktycznym.
Rok opóźnienia
Budowa II linii miała zakończyć się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
Jak informowaliśmy na początku listopada, komisja Metra Warszawskiego zakończyła sprawdzanie zbudowanych stacji centralnego odcinka II linii metra. Później do odbiorów przystąpiły organizacje zewnętrzne: sanepid i straż pożarna.
Centralny odcinek II linii metra o długości ponad 6 km łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński". Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Zwiedzanie stacji centralnego odcinka drugiej linii metra podczas dni otwartych 9 listopada:
Zwiedzanie stacji Dworzec Wileński
Prezydent o otwarciu II linii metra:
Hanna Gronkiewicz-Waltz potwierdza datę otwarcia drugiej linii metra
ran//ec