Będzie wymiana kół w inspiro. Porozumienie metra z Siemensem

[object Object]
Problem z InspiroArtur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

Dwa lata temu mówiono, że ma być "niezwłoczna", kilka tygodni temu słyszeliśmy, że "na razie nie ma takiej potrzeby". Dziś Metro Warszawskie ogłosiło, że wymiana kół w pociągach inspiro jednak dojdzie do skutku. Wszystko dzięki "ostatecznemu" porozumieniu z producentem składów - konsorcjum Siemens i Newag ma dostarczyć nowe koła do ośmiu składów.

O porozumieniu poinformowała w poniedziałek rzeczniczka Metra Warszawskiego. Jak relacjonuje, zostało zawarte w ostatni piątek. Dotyczy eksploatacji pociągów inspiro, które kursują na obu liniach.

Porozumienie poprzedzono badaniami, opiniami biegłych oraz pracą ekspertów z zakresu budowy i eksploatacji urządzeń szynowych. Co ustalono?

Wymiana kół

Po pierwsze konsorcjum Siemens i Newag "wymieni na swój koszt koła w dwóch dostarczonych składach – tam gdzie ich zużycie jest największe". Po drugie firmy mają naprawić jeden skład - ten, w którym w 2013 doszło do awarii skutkującej zadymieniem na stacji Politechnika (skutkiem zdarzenia było czasowe wyłączenie z użytku wszystkich składów tego modelu).

Ponadto firmy dostarczą na swój koszt 300 kół i 34 osi dla sześciu pociągów, które będą mogły zostać wymienione przez Metro Warszawskie, gdy się stare się zużyją.

"Jednocześnie wysokość gwarancji dobrego wykonania ustalona na mocy kontraktu na poziomie 5 procent jego wartości zostanie zredukowana do wysokości, którą kontrakt przewidywał na okres rękojmi. Ponadto w wyniku mediacji strony porozumiały się w kwestii rozliczenia kontraktu" - zaznacza w komunikacie Anna Bartoń, rzecznika spółki.

Poprosiliśmy o doprecyzowanie kwestii rozliczeń finansowych między stronami. - Metro Warszawskie w ramach zabezpieczenia kontraktu ściągnęło z konta bankowego 65 milionów złotych. Po zawarciu porozumienia odda tę sumę producentowi. Gwarancja bankowa stopniowo będzie redukowana do czasu zakończenia rękojmi – wyjaśnia Anna Bartoń.

I dodaje, że około 30 milionów złotych kar umownych, które spółka naliczyła, było potrącane z wynagrodzenia należnego za dostawy. - Zgodziliśmy się teraz zapłacić dokładnie tę samą sumę producentowi – zaznacza.

Metro zapewnia, że zużycie kół jest stale monitorowane i nie przekracza norm założonych w technicznej specyfikacji i warunkach kontraktu.

Sprawa ciągnie się od dwóch lat

Problem zbyt szybko zużywających się kół Metro Warszawskie ujawniło w połowie 2015 roku. Wtedy to miejska spółka ogłosiła, że trzeba wymienić je w ośmiu pociągach. Winą obciążyła producenta - firmę Siemens. Ich nowoczesne pojazdy miały też nadmiernie zużywać torowiska, przede wszystkim na drugiej linii. Metro twierdziło, że problem leży w zbyt sztywnej konstrukcji wózka pociągu. Podpierało się szczegółowymi badaniami i ekspertyzą sygnowaną przez naukowców m.in. z Politechniki Warszawskiej. Ogłoszono też, zblokowanie ostatniej transzy gotówki za kontrakt (65 mln zł) i uruchomienie gwarancji bankowej (również 65 mln zł).

Ale Siemens te zarzuty odpierał i wszedł na drogę sądową. W sukurs producentowi składów przyszedł powołany przez sąd biegły, który opracował opinię o możliwych przyczynach problemu. Skupił się na infrastrukturze, zakwestionował twardość szyn (na drugiej linii są twardsze niż na pierwszej), brak prowadnic w łukach, niedostateczną liczbę smarownic i ich wadliwą pracę. Zastrzegł jednak, że metro nie udostępniło mu pełnej dokumentacji i nie wpuściło do tuneli jego współpracowników.

Pod koniec 2015 roku strony porozumiały się i zapowiedziano "niezwłoczną" wymianę kół w ośmiu pociągach. Jak ujawniliśmy na tvnwarszawa.pl, dwa lata później po tej deklaracji nie wymieniono żadnego.

Jeszcze w październiku Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk z polskiego oddziału Siemensa zapewniała, w kontekście zapowiedzianej operacji, że "ich obecne parametry do tego nie skłaniają". - Jeśli parametry zostaną przekroczone, czy dotrą do tej granicy, to koła zostaną wymienione. Na razie nie ma potrzeby, żeby na tym etapie wymieniać koła – stwierdził.

Kosztowały ponad miliard

Produkcja inspiro ruszyła w lutym 2012 roku. Warszawa jest pierwszym miastem na świecie, które wpuściło ten model na tory. W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych pojazdów. Kosztowały 1 mld 69 mln złotych.

ran/b

Pozostałe wiadomości

Jeśli pozyskamy dofinansowanie, to przy dzisiejszym poziomie technologii modernizacja "Szpiegowa" i budowa na tym terenie dodatkowego budynku powinny potrwać trzy lata - powiedział we wtorek wiceprezydent Warszawy Tomasz Bratek.

Policjanci, strażnicy miejscy i nauczyciele mogą zamieszkać w przebudowanym "Szpiegowie"

Policjanci, strażnicy miejscy i nauczyciele mogą zamieszkać w przebudowanym "Szpiegowie"

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W środę, 1 maja, w Śródmieściu stolicy zapowiedziane są zgromadzenia publiczne, połączone z pochodami. Autobusy i tramwaje będą kursowały zmienionymi trasami - poinformował stołeczny ratusz.

Pochody w centrum, zmiany w ruchu

Pochody w centrum, zmiany w ruchu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Osiedle Przyjaźń ma nadal służyć celom mieszkaniowym, a znajdujące się tam zaniedbane domki będą sukcesywnie remontowane - zapewnia stołeczny ratusz i przedstawia plan działań po zwrocie osiedla przez dotychczasowego dzierżawcę - Akademię Pedagogiki Specjalnej.

Miasto przejmuje Osiedle Przyjaźń i proponuje rozwiązania dla najemców

Miasto przejmuje Osiedle Przyjaźń i proponuje rozwiązania dla najemców

Źródło:
tvnwarszawa.pl

1155 projektów zgłoszonych w 11. edycji budżetu obywatelskiego zostało ocenionych pozytywnie. To najmniej ze wszystkich edycji, ale to może jeszcze ulec zmianie, gdyż do końca maja pomysłodawcy mają możliwość złożenia odwołania. W tej edycji do dyspozycji mieszkańców przeznaczono rekordową kwotę 105 milionów 782 tysięcy 530 złotych.

Projekty ocenione, czas na głosowanie w sprawie wydania ponad 105 milionów

Projekty ocenione, czas na głosowanie w sprawie wydania ponad 105 milionów

Źródło:
PAP

Urzędnicy spotkali się z przedstawicielami fundacji prowadzącej sklep socjalny Spichlerz. Placówka ponad miesiąc temu informowała o problemach i grożącej jej eksmisji. Choć wynajęli lokal na preferencyjnych warunkach, zdaniem ratusza nie płacili czynszu. Dług osiągnął prawie 280 tysięcy złotych. Mimo spotkania, sytuacja sklepu wciąż jest niejasna.

Przyszłość socjalnego Spichlerza pod znakiem zapytania. "Zaległości nie zostały uregulowane"

Przyszłość socjalnego Spichlerza pod znakiem zapytania. "Zaległości nie zostały uregulowane"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Sąd skazał drugiego kierowcę po wypadku na warszawskim Gocławiu, w którym jedna osoba zginęła, a trzy zostały poszkodowane. Michał W. został uznany winnym umyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Był świadkiem, został skazany za spowodowanie śmiertelnego wypadku. "Wina nie budzi wątpliwości"

Był świadkiem, został skazany za spowodowanie śmiertelnego wypadku. "Wina nie budzi wątpliwości"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na S2 doszło do zderzenia czterech samochodów. Trzy osoby trafiły do szpitala. Droga w kierunku Terespola była całkowicie zablokowana.

Zderzenie na S2, są poszkodowani. Droga jest zablokowana

Zderzenie na S2, są poszkodowani. Droga jest zablokowana

Źródło:
PAP

Tragiczny wypadek w miejscowości Chrzczanka-Folwark. Samochód uderzył w drzewo, kierowca zmarł na miejscu.

Uderzył w drzewo, zginął na miejscu

Uderzył w drzewo, zginął na miejscu

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Tragiczny wypadek w pobliżu przystanku Warszawa ZOO na Pradze-Północ. Zginął tam rowerzysta potrącony przez pociąg.

Tragiczny wypadek przy przystanku Warszawa ZOO, zginął rowerzysta potrącony przez pociąg

Tragiczny wypadek przy przystanku Warszawa ZOO, zginął rowerzysta potrącony przez pociąg

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jechali w sprawie nieprzepisowo zaparkowanego samochodu, gdy zauważyli poruszenie przy drodze dla rowerów, biegnącej wzdłuż Wisłostrady na wysokości Wybrzeża Gdyńskiego. Na asfaltowej drodze leżał zakrwawiony, nieprzytomny około 40-letni mężczyzna.

Leżał na drodze rowerowej, był zakrwawiony i nieprzytomny

Leżał na drodze rowerowej, był zakrwawiony i nieprzytomny

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kierował Polak, w aucie było też pięciu mężczyzn podających się za obywateli Somalii. Nielegalnie przekroczyli polsko-białoruską granicę, jechali do Niemiec.

Nielegalnie przekroczyli granicę, jechali do Niemiec

Nielegalnie przekroczyli granicę, jechali do Niemiec

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ciągnikiem rolniczym wjechał czołowo w bmw i zostawił pojazd, odchodząc razem z pasażerem. Cztery osoby z auta osobowego zostały ranne.

Pijany traktorzysta wjechał czołowo w auto osobowe. Cztery osoby ranne

Pijany traktorzysta wjechał czołowo w auto osobowe. Cztery osoby ranne

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Zamek Królewski zamieścił w sieci film z ogromnym porcelanowym talerzem z łyżeczkami wskazującymi godzinę. Na nagraniu zastąpił on tarczę zegara na wieży. To promocja z okazji otwarcia wyjątkowej galerii.

Zaskakująca zmiana na wieży Zamku Królewskiego

Zaskakująca zmiana na wieży Zamku Królewskiego

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S17 po czterech zdarzeniach ruch w kierunku Lublina odbywał się we wtorek jednym pasem. Jedna z kierujących nie czekała na udrożnienie drogi zawróciła i pojechała pod prąd. Kosztowało ją to dwa tysiące złotych i 15 punktów karnych.

Pojechała pod prąd, by uniknąć korka na trasie ekspresowej

Pojechała pod prąd, by uniknąć korka na trasie ekspresowej

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy, którzy rankiem patrolowali Śródmieście, zauważyli leżącego na ławce mężczyznę. Ten, gdy się dowiedział, że jadą też policjanci, stał się agresywny. Najbliższe 54 dni spędzi za kratami.

Z ławki w parku do aresztu na 54 dni

Z ławki w parku do aresztu na 54 dni

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski pokazuje postępy na budowie trasy tramwajowej do Wilanowa. Jak zapowiada, już za kilka tygodni - od Puławskiej, przez Goworka, Spacerową, Gagarina, aż do Czerniakowskiej - pojadą pasażerowie, a także kierowcy.

Pierwszy tramwaj zawitał do nowego terminalu Sielce

Pierwszy tramwaj zawitał do nowego terminalu Sielce

Źródło:
tvnwarszawa.pl