Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na przebudowę stacji Warszawa Główna. Dzięki temu zostanie przywrócony tam ruch kolejowy i obsługa pasażerów.
- Najważniejszym efektem przebudowy będzie przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów. To pozwoli na stworzenie lepszej oferty dla podróżnych i zwiększenie możliwości warszawskiego węzła kolejowego. Przedsięwzięcie jest szczególnie ważne w perspektywie przebudowy linii średnicowej. Wówczas stacja zapewni obsługę pociągów regionalnych i aglomeracyjnych - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- Podpisanie umowy na modernizację stacji Warszawa Główna jest elementem Krajowego Programu Kolejowego o wartości 66 miliardów złotych, który służy zbudowaniu sprawnej, bezpiecznej i komfortowej kolei - dodał obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Poinformował, że w efekcie przeprowadzonych prac przywrócony zostanie ruch na tej stacji, a pociągi będą z niej odjeżdżały na zachód i w kierunku radomskim. - Jest to kolejna inwestycja przygotowująca warszawski węzeł kolejowy i ruch kolejowy w Warszawie do modernizacji linii średnicowej - powiedział wiceminister. - Uważam, że dzięki modernizacji Warszawy Głównej oferta kolejowa dla regionu mazowieckiego, ale też dla całego kraju będzie się poprawiała, ulepszała i będzie ofertą konkurencyjną wobec ruchu drogowego - stwierdził Bittel.
Dwa perony
Warszawa Główna będzie miała dwa nowe trzystumetrowe perony położone bliżej Alej Jerozolimskich z zapewnionym wejściem od strony Towarowej oraz nową kładką od Alej Jerozolimskich. Kładka będzie wyposażona w rampy dla rowerów oraz cztery windy. Na każdym peronie zaplanowano cztery wiaty i system informacji pasażerskiej. Przed stacją zamontowane zostaną stojaki dla rowerów oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Warszawa Główna jest nieczynna od 1997 r., po wstrzymaniu ruchu kolejowego i wyjazdów, m.in. do Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. W ramach przebudowy będą zmienione tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem oraz budynek nastawni. Projekt realizowany jest w trybie "projektuj i buduj". Wykonawcą jest spółka Trakcja PRKiI.
Dworzec ma być gotowy jesienią 2019 roku. Koszt inwestycji to około 81 milionów złotych.
PAP/ran/mś