9 marca Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie zmiany przepisów porządkowych obowiązujących w lokalnym transporcie zbiorowym. "Potrzeba wprowadzenia zmian (...) w przepisach porządkowych wynika z doświadczeń służb Metra Warszawskiego, które zwracają uwagę na to, że Policja odstępuje od karania sprawców określonych zachowań (np. pozostawiania bagażu w metrze - red.) powołując się na fakt, że nie są one wprost wymienione w przepisach" - napisano w uzasadnieniu uchwały. Jak informuje stołeczny ratusz, nowy regulamin zacznie obowiązywać od 8 kwietnia.
– W 2022 roku odnotowaliśmy aż 143 incydenty polegające na pozostawieniu bagażu bez opieki w pociągach i na stacjach metra. W tym roku do początku marca takich zgłoszeń mieliśmy już 28 – wylicza Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego cytowana w komunikacie na ten temat. Bartoń wskazała, że do wszystkich zgłoszeń wzywana jest policja, a każda interwencja służb porządkowych powoduje przerwy i opóźnienia w kursowaniu metra oraz konieczność zamykania stacji dla pasażerów. Tak samo dzieje się w przypadku zgłoszeń w tramwajach (25 przypadków w 2022 roku) czy autobusach (22 incydenty).
Kara pieniężna
Zgodnie z regulaminem po zmianach za pozostawienie bagażu w pociągu czy stacji metra oraz w tramwaju, autobusie, pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej i na przystankach będzie można otrzymać karę pieniężną w wysokości do 500 zł zgodnie z art. 54 ustawy Kodeksu wykroczeń.
Niedozwolone będzie także wyrzucanie lub wrzucanie przedmiotów z lub do pojazdu bądź na torowisko. To efekt jednego ze zdarzeń, gdy pasażer wyrzucił przez okno pociągu metra niezidentyfikowany przedmiot, co doprowadziło do długiej przerwy w ruchu. Zabronione jest także wchodzenie na dachy pojazdów, zderzaki lub inne elementy konstrukcyjne, a także do kabin sterowniczych.
Ratusz przypomina, że w pojazdach WTP nadal nie można korzystać z łyżworolek, wrotek, deskorolek, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg lub innego sprzętu sportowego. Uchwała rozszerza ten przepis o urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch, o których jest mowa w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (np. czyli m.in. hoveboardy, monocykle czy deskorolki elektryczne)."Przewożenie tych pojazdów w środkach transportu publicznego jest możliwe – o ile nie zagrażają bezpieczeństwu podróżnych" - zastrzega ratusz.
Trzeba zwracać uwagę na linię bezpieczeństwa
Jak podaje dalej stołeczny ratusz, doprecyzowane zostały też przepisy zakazujące przekraczania linii bezpieczeństwa poprzedzonej pasem z wypustkami na peronach i przystankach – przed wjazdem, w trakcie wjazdu lub odjazdu pojazdu WTP. Nie wolno też wchodzić na torowisko, do tunelu lub pomieszczeń technicznych i obszarów o ograniczonym dostępie na stacjach metra oraz na zadaszenia wejść do stacji metra bądź na wiaty przystankowe.
Ratusz zwraca uwagę, że z nowych przepisów usunięty został punkt, który zezwalał na korzystanie z wyjść awaryjnych na stacjach metra przez osoby przewożące dziecko w wózku, osoby niepełnosprawne i o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewożące duży bagaż bądź rower, a także podróżujące ze zwierzętami. Obecnie wszystkie stacje metra są wyposażone w bramki o zwiększonej szerokości, tym samym dotychczasowy przepis stał się bezzasadny.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa