Z okazji Światowego Dnia Roweru w sobotę, 4 czerwca odbędzie się piknik na warszawskich Bielanach. Organizatorzy zaplanowali atrakcje dla dzieci i dorosłych oraz debatę na temat stanu rowerowej infrastruktury w Warszawie i okolicach.
Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 10 i potrwa do 15 w Parku Herberta na Bielanach.
Jak zapowiadają organizatorzy, jest to połączenie rodzinnego pikniku wraz z atrakcjami dla dzieci i dorosłych, debaty i prezentacji raportu "Ku zrównoważonej mobilności. Rowerowe połączenia aglomeracyjne na styku warszawskich dzielnic: Bemowo, Bielany, Białołęka wraz z gminami ościennymi".
Piknik w Parku Herberta. Program
Konferencja prasowa wraz z prezentacją raportu zaplanowana jest na godzinę 10.30 na scenie w Parku Herberta (wjazd od ulic Romaszewskiego lub Perzyńskiego). W konferencji wezmą udział: Tomasz Zimoch, poseł na Sejm RP Polska 2050, Koło Parlamentarne Polska 2050 i wieloletni komentator sportowy; Magdalena Dorożała, liderka ds. ekologii Stowarzyszenia Polska 2050 oraz eksperci współpracujący Instytutu Strategie 2050, współautorzy projektu, członkowie Stowarzyszenia Polska 2050: Marek Słoń, Mikołaj Dorożała, Piotr Jaworski i Tomasz Nisztuk.
Debata z udziałem samorządowców, parlamentarzystów i ekspertów została zaplanowana na godz. 12 i uczestniczyć w niej będą: Dorota Zmarzlak, wójt gminy Izabelin; Tomasz Zimoch, poseł na Sejm RP, Koło Parlamentarne Polska 2050; Grzegorz Pietruczuk, burmistrz dzielnicy Bielany; Anna Radwan-Röhrenschef z fundacji InEuropa, partia Polska 2050 (pełnomocniczka ds. rozwoju struktur politycznych w Warszawie) oraz Paweł Zalewski, poseł na Sejm RP (Polska 2050), Koło Parlamentarne Polska 2050.
W programie wydarzenia przewidziane są m.in. darmowe serwisy rowerowe, możliwość wypróbowania rowerów cargo, strefa dla najmłodszych, rowerowa gra miejska z nagrodami, przekąski eko oraz inne atrakcje. Na koniec organizatorzy zapraszają uczestników na wspólny rajd rowerowy.
Przygotowali raport propagujący jazdę rowerem
Raport "Ku zrównoważonej mobilności" przygotowali wolontariusze Stowarzyszenia Polska 2050 i mazowieccy eksperci Instytutu Strategie 2050. Jak czytamy w komunikacie na ten temat, motywacją autorów jest propagowanie roweru jako "ekologicznego i bezpaliwowego środka transportu, co przyczyni się w przyszłości do ograniczania korków w mieście i emisji dwutlenku węgla kosztów związanych z rosnącymi wciąż cenami paliwa, poprawi kondycję fizyczną wielu mieszkańców i ich dzieci, które potencjalnie mogłyby się przesiąść z fotelika samochodowego na rowerowe siodełko". Jednak jak podkreślają pomysłodawcy, aby jednak wprowadzić plan w życie, potrzebna jest właściwa i bezpieczna infrastruktura rowerowa.
"Eksperci wzorowali się na filozofii i rozwiązaniach zachodnich państw Unii Europejskiej. Z jednej strony analizują istniejące przejazdy, mapują problemy i proponują rozwiązania. Na razie raport obejmuje kilka dzielnic i ościenne gminy powiatu warszawskiego. W planach jest opracowanie całej mapy Warszawy i okolic" - zaznaczono.
Pełen raport będzie dostępny dla wszystkich w sobotę w południe na stronie Strategie 2050>>
"Autorzy mają pełną świadomość, jak duże koszty generują inwestycje infrastrukturalne, dlatego sugerowane w tym dokumencie rozwiązania mają pokazać możliwości podniesienia jakości rowerowej infrastruktury przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym" - zastrzeżono.
Każdego dnia do Warszawy wjeżdża nawet do miliona aut
Organizatorzy zaznaczyli, że "sektor transportu stanowi jedną z najbardziej emisyjnych gałęzi gospodarki pod kątem emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej", z czego ponad 70 procent emituje transport drogowy. "Polska stała się jednym z unijnych 'liderów' w liczbie samochodów przypadających na jednego mieszkańca. Według danych OECD już w 2019 roku w Polsce na 1000 mieszkańców przypadały 641 samochody, co dawało nam piątą pozycję w Europie. Niewątpliwie na ten stan rzeczy wpływ ma brak świadomego i przemyślanego podejścia do gospodarki przestrzennej, a w konsekwencji - kwestia wykluczenia komunikacyjnego" - wyliczyli.
Przypomnieli też, że do Warszawy każdego dnia wjeżdża od 500 tysięcy do około miliona prywatnych samochodów, które nie należą do mieszkańców Warszawy.
Ich zdaniem prace nad zrównoważoną mobilnością stały się "jednym z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed włodarzami miast i gmin podmiejskich oraz samymi mieszkańcami krajów takich jak Polska". "Unia Europejska zobowiązała się osiągnąć do roku 2050 tzw. neutralność klimatyczną. Aby osiągnąć ten cel, sektor transportu musi przejść gruntowną transformację, dzięki której w 90 procentach zredukuje emisję gazów cieplarnianych i zapewni obywatelom przystępne cenowo rozwiązania transportowe" - przypomnieli.
Polska 2050 postuluje tworzenie zielonej demokracji w oparciu o Europejski Zielony Ład.
"Chcemy Polski, w której każdy, niezależnie od zamożności i miejsca zamieszkania, ma równe szanse na dobre życie. (...) Uważamy, że Polska za trzydzieści lat powinna osiągnąć neutralność klimatyczną i odejść od stosowania paliw kopalnych w energetyce. Jedyną drogą do osiągnięcia tego celu jest udział w wielkim projekcie Europejskiego Zielonego Ładu" - czytamy m.in. w ich postulacie.
Jako przykłady podała także kilka wybranych europejskich trendów. Wśród nich znalazły się m.in.: Paryż przyjazny rowerzystom, który chce przeznaczyć 250 milionów euro na nowe inwestycje rowerowe, czy Mediolan, który akceptuje nowy plan budowy 750 kilometrów ścieżek rowerowych.
Analiza dróg rowerowych w Warszawie i okolicach
Jak wymieniono, przygotowana przez mazowieckie Strategie 2050 analiza wskazuje na braki w infrastrukturze rowerowej w północnej i północno-zachodniej części Warszawy oraz gminach ościennych, których przebudowa przyczyniłaby się do znacznego wzrostu jakości transportu rowerowego na tym obszarze. W tym celu w przygotowanym dokumencie wytypowanych zostało dziewięć funkcjonujących i potencjalnych tras z gmin Stare Babice, Izabelin, Łomianki, Jabłonna i Nieporęt do dzielnic Bemowo, Bielany i Białołęka. "Łączą one ważne punkty w tych gminach z celami podróży lub węzłami rowerowymi i przesiadkowymi w Warszawie. Mają długość od 6,5 do 16 km i z powodzeniem mogłyby być wykorzystane przez lokalnych mieszkańców w codziennych podróżach do pracy, szkoły, etc. Przeprowadzony przez wolontariuszy Stowarzyszenia Polska 2050 audyt wszystkich wymienionych w tym dokumencie tras, pozwolił na skonstruowanie konkretnych wniosków i sugerowanych rozwiązań" - podkreślono.
Opracowano trasy o łącznej długości 94 kilometrów. Wszystkie są widoczne na poniższej mapie.
"Opracowanie opisuje szczegółowo przebieg proponowanych tras oraz sugerowane rozwiązania w przypadku brakujących fragmentów infrastruktury" - podkreślono.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Polska 2050