Jak zapewniła Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego, grudniowa awaria na terenie budowy stacji Chrzanów została szybko usunięta i nie spowodowała opóźnień. "Podziemną misję konsekwentnie realizują tarcze TBM Anna i Krystyna, które drążą tunele w stronę nowej stacji Lazurowa" - zapewniła.
1800 i 1200 metrów tunelu wydrążone
Tarcza Anna na swojej drodze z Karolina do Lazurowej pokonała już ponad połowę trasy i ułożyła ponad 1,1 tysiąca tzw. tubingów, czyli pierścieni tworzących obudowę tunelu. Obecnie tarcza jest już około 700 metrów za budowaną stacją Chrzanów, a łącznie wydrążyła około 1800 metrów tunelu. Kroku dotrzymuje jej druga tarcza – Krystyna, która ułożyła ponad 750 tubingów i pokonała łączny dystans 1200 metrów.
Na samej stacji Chrzanów pojawiły się betonowane ściany wyjść ze stacji i słupy na podziemnych poziomach. Można zobaczyć też konstrukcję schodów, które będą prowadzić z antresoli na zewnątrz stacji.
"Na przystanku Lazurowa zakończono natomiast budowę ścian szczelinowych i płyty dennej. Z kolei pod ziemią powstają słupy konstrukcyjne nowego przystanku" - opisała Bartoń.
Postępy widać też na stacji Karolin. Wykonana jest w większości konstrukcja stacji. Trwają też prace przy jej części znajdującej pod pasem drogowym ulicy Połczyńskiej i w komorze rozjazdów.
Malują ściany na STP Karolin
"Mocno zaawansowana jest budowa STP Karolin, gdzie będą serwisowane pociągi metra oraz znajdą się budynki administracyjne. Zakończono przebudowę kolidującego fragmentu linii wysokiego napięcia, dzięki czemu będzie można postawić konstrukcje kolejnych obiektów" - zaznaczyła rzeczniczka warszawskiego metra.
Przeczytaj także: Tunel jak z horroru wreszcie przestanie straszyć. Zasypią podziemne przejście >>>
W niektórych budynkach malowane są ściany, w innych trwają prace glazurnicze. W przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, nad które będą podjeżdżały pociągi, by pracownicy mogli dokonać ich przeglądu. Widoczna jest już również konstrukcja nastawni, czyli wieży, z której steruje się ruchem pociągów na STP.
Jak opisało Metro Warszawskie, z górnych poziomów można zobaczyć teren budowy, w tym tunel, którym pociągi będą wjeżdżać ze stacji techniczno-postojowej na linię M2. Dotychczas na terenie stacji techniczno-postojowej ułożono 30 procent rozjazdów i 12 procent torów.
Cztery kilometry podziemnej kolejki
Odcinek, nad którym trwają prace, ma prawie cztery kilometry długości. Znajdą się na nim trzy stacje pasażerskie (Karolin, Chrzanów, Lazurowa), STP Karolin i dwie wentylatornie szlakowe. Jak zapewniła Bartoń, nowy odcinek będzie gotowy w 2026 roku.
Metro Warszawskie poinformowało, że otrzyma ponad miliard złotych z Unii Europejskiej na dokończenie budowy drugiej linii podziemnej kolei. "Całkowity koszt projektu, w skład którego wchodzi budowa ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup taboru wynosi ponad 3 miliardy złotych" - podano.
Autorka/Autor: mg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie