Do portu w Gdańsku zawinął największy kontenerowiec świata. Na gigantycznym statku pracuje zaledwie 20-osobowa załoga. Jej kajuty zwiedził reporter TVN 24, Daniel Stenzel.
To największy kontenerowiec na świecie i po tej stronie Cieśnin Duńskich - tylko port w Gdańsku miał możliwość obsłużyć tak dużą jednostkę. Maersk Mc-Kinney Møller wpłynął do portu w środę. W czwartek reporter TVN24, Daniel Stenzel miał okazję obejrzeć giganta "od kuchni".
Przyjazny dla środowiska
Marko Mihajic z firmy Maersk Line, która jest właścicielem kontenerowca podkreśla, że nie tyle jego wielkość, a parametry techniczne są niezwykłe.
- Te parametry wpływają na inne osiągnięcia techniczne, na efektywność kosztową i zużycie paliwa. Jest to też statek przyjazny dla środowiska – tłumaczy
- Tym powinniśmy się szczycić – dodaje.
20 osób na pokładzie
Reporter TVN 24 miał okazję obejrzeć ładownie, prywatne kajuty załogi czy mostek kontenerowca. Jak tłumaczy kapitan Jes Meinertz, oprócz pracy przy załadunku czy rozładunku, załoga ma też gdzie się odprężyć. – Mamy tu siłownię, salę kinową i pokoje służące do odpoczynku, czy nawet salę internetową – dodaje.
Szczególnie przydaje się siłowania. Trzeba dbać o formę, bo chodzenie po 400-metrowym pokładzie może być męczące. – Zgubiłem tu już 10 kilogramów – zapewnia Pauli Gregor-Hentze, członek załogi.
W siłowni, oprócz sprzętu do ćwiczeń, są też piłkarzyki i stół do tenisa stołowego.
Prosty rozładunek
Po ćwiczeniach załoga musi się posilić. Jak na każdej podobnej jednostce, również i tu funkcjonuje kuchnia.
– Serwowane są różne dania, dziś np. zupa rybna. Wszystko zależy od tego, do jakiego portu statek wpływa – tłumaczy Mihajic. Reporter TVN24 przy okazji zwiedzania obserwował rozładunek i załadunek kontenerów. Z boku nie wydaje się to skomplikowane. Jak tłumaczy Mihajic, to efekt zamierzony, bo logistyka transportu morskiego powinna być prosta dla klientów.
Zbudują 20 podobnych
Jak zapowiada, firma Maersk planuje wybudowanie 20 podobnych jednostek. Do końca 2013 roku pięć ma zostać oddanych do użytku. Maersk Line działa w Polsce od 20 lat; ma swoje biura w Warszawie, Gdyni i Krakowie, w których zatrudnionych jest 80 osób. Maersk Line jest jedynym klientem terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku. W 2012 r. przeładowano tam prawie 897 tys. TEU, o ponad 30 proc. więcej niż w 2011 r. W 2013 r. terminal planuje przeładować ponad milion TEU. TEU (twenty-feet equivalent unit) to standardowa miara w jakiej podaje się pojemność statku i oznacza 20-stopowy kontener.
Tu zacumował statek:
Autor: aja / Źródło: TVN24 Pomorze