Jest przetarg na budowę nowoczesnej przeprawy w centrum Poznania. Dwa mosty pieszo-rowerowe mają połączyć Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Władze miasta chciałyby, żeby inwestycja została zrealizowana w latach 2023-2024.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM) ogłosiła przetarg w środę. Zgodnie ze wstępnymi założeniami dwa mosty nad rzekami Wartą i Cybiną mają mieć odpowiednio 165 i 117 metrów długości. Obie konstrukcje mają być podobne do siebie pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym.
Ma ułatwić komunikację
Przeprawa dla pieszych i rowerzystów będzie prowadzić od okolic ul. Berdychowo przez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego do Chwaliszewa w rejonie parku w Starym Korycie Warty. "Ułatwi ona komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego" - podano w komunikacie PIM.
Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podkreślił, że kluczowy jest komunikacyjny aspekt inwestycji. - Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów - zaznaczył Jaśkowiak.
Wiedzą czego chcą, szukają wykonawcy
Wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich Marcin Gołek podkreślił, że po przeprowadzeniu konkursu architektonicznego oraz wykonaniu części prac koncepcyjnych i projektowych inwestycja ma już pozwolenie na budowę. - Do zadań wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie należało przygotowanie pozostałej dokumentacji wykonawczej, a następnie zrealizowanie prac budowlanych. To nie tylko budowa nowych mostów, ale też połączenie ich z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową, by całość jak najlepiej służyła poznaniakom i turystom - wskazał.
Już wiadomo, że w ramach inwestycji oprócz mostów mają powstać również chodniki, pochylnia i schody. W zakres prac wchodzi również budowa towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci teletechnicznej i kanalizacji deszczowej, a także oświetlenia, systemu monitoringu miejskiego czy elementów małej architektury. Przewidziany jest także montaż urządzenia zliczającego przejeżdżających rowerzystów. Mosty pieszo-rowerowe zostaną wykonane na podstawie dokumentacji przygotowanej przez konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja architektoniczna tego zespołu zwyciężyła w zorganizowanym przez samorząd Poznania konkursie.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: PIM