Prawie połowa (47,4 proc.) uczniów II klas warszawskich szkół gimnazjalnych uważa, że nie ma nic złego w piciu alkoholu. 37 proc. jest przeciwnego zdania - wynika z badań ośrodka Homo Homini.
64 proc. uczniów uważa, że działania na rzecz ograniczenia dostępności alkoholu są potrzebne. Z kolei 43 proc. uważa, że reklamy alkoholu są adresowane także do nich. 15 proc. ankietowanych nieletnich deklaruje, że na skutek kampanii odczuło mniejszą dostępność alkoholu na terenie ich dzielnic w stosunku do roku poprzedniego.
Rodzice się martwią Podobne badanie przeprowadzono także wśród rodziców gimnazjalistów. 74,9 proc. uważa, że spożycie alkoholu przez nieletnich to poważny problem w Warszawie. 70,2 proc. rodziców deklaruje, że ich dzieci nigdy nie miały kontaktu z substancjami psychoaktywnymi takimi jak alkohol czy narkotyki.
74,9 proc. rodziców uważa, że spożycie alkoholu przez nieletnich to poważny problem w Warszawie. gimnazjalisci o alko
Zdecydowana większość dorosłych ankietowanych - 94,3 proc. - podkreśliła, że rozmawiała ze swoimi dziećmi na temat alkoholu i narkotyków. Ponad połowa (54 proc.) deklaruje, że odbyło przynajmniej jedną taką rozmowę w ciągu ostatniego miesiąca.
Chociaż 58,7 proc. rodziców uważa, że wie jak rozmawiać z dziećmi o alkoholu "i innych używkach", to jednocześnie 45 proc. z nich "chętnie uzyskałoby w tej sprawie poradę najlepiej od psychologa".
Bez procentów Badanie przeprowadzono w ramach kampanii "Młoda Warszawa bez procentów" prowadzonej przez stołeczny ratusz z firmą Homo Homini przy współpracy ośrodków pomocy społecznej. Jej celem było m.in. przeciwdziałanie problemom młodzieży związanych z używaniem alkoholu, zapobieganie jego sprzedaży i spożywania przez nieletnich w pubach, dyskotekach czy ogródkach piwnych, prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w mediach skierowanej do mieszkańców Warszawy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.
Na terenie Warszawy ponad 4,4 tys. podmiotów ma zezwolenia na sprzedaż alkoholu. gimnazjalisci alko2
Za sprzedaż utrata koncesji Za sprzedaż alkoholu nieletnim sprzedawcom może grozić utrata koncesji. Z danych stołecznego biura działalności gospodarczej i zezwoleń wynika, że na terenie Warszawy ponad 4,4 tys. podmiotów (m.in. sklepów, lokali gastronomicznych, ogródków piwnych) ma zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
Badanie przeprowadzono między 10 września a 7 października na grupie 1800 uczniów II klas warszawskich szkół gimnazjalnych oraz 1800 rodziców uczniów gimnazjów na terenie miasta.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24