Zapachem s艂odko pachn膮cych rogali 艣w. Marcina chc膮 poznaniacy 艣ci膮gn膮膰 turyst贸w do swojego miasta. Pom贸c maj膮 w tym specjalne wk艂adki zapachowe umieszczane na plakatach. Zach臋t臋 do odwiedzin wprawdzie trudno wyczu膰, ale jak zapewniaj膮 eksperci, odpowiednio intensywny zapach od zawsze w naturze dzia艂a jak magnes.
Na pomys艂 promocji Poznania przez zapachow膮 reklam臋 wpad艂o biuro promocji miasta. - Wystarczy stan膮膰 od zawietrznej. Nie trzeba ani plakatu pociera膰, ani go dotyka膰, ani niczego przyciska膰. Wystarczy stan膮膰 w okolicy i poczu膰 - t艂umaczy Karolina Walkowiak.
Urz臋dnikom wt贸ruj膮 cukiernicy. - To jest fajna promocja miasta i regionu - stwierdza Zbigniew Piskorski, w艂a艣ciciel cukierni w Poznaniu. I mimo 偶e zapach rogala jednak trudno jest wyczu膰, to reklama budzi zainteresowanie. G艂贸wnie swoj膮 艣wie偶o艣ci膮.
Ile zapachu wystarczy, by go poczu膰?
Nie od dzi艣 wiadomo, 偶e zapach przyci膮ga, zw艂aszcza gdy wydziela go co艣 do jedzenia. Wilki czuj膮 potencjalny obiad z odleg艂o艣ci kilku kilometr贸w. Nied藕wied藕, dzi臋ki w臋chowi wie, 偶e metr pod ziemi膮 ukrywaj膮 si臋 przed nim pyszne larwy. Nawet motyle i 膰my, cho膰 nos贸w nie maj膮 i w膮chaj膮 czu艂kami, potrafi膮 wyczu膰 zapach partnerki z daleka i p臋dzi膰 do niej, by skonsumowa膰 zwi膮zek.
- Prosz臋 sobie wyobrazi膰, jak mikroskopijne st臋偶enie tego zapachu jest w powietrzu. To jednak wystarczy, by jedna cz膮steczka takiego zapachu dosta艂a si臋 na czu艂ek samca siedz膮cego dwa czy trzy kilometry dalej, 偶eby on wiedzia艂, 偶e tam jest samica, kt贸ra na niego czeka - m贸wi Rados艂aw Ratajszczak, dyrektor ZOO we Wroc艂awiu.
N臋ci膰 zapachem mogliby tak偶e producenci intensywnie pachn膮cych ser贸w lub uzdrowiska, kt贸re oferuj膮 k膮piele siarkowe i borowinowe. Ci drudzy z pewno艣ci膮 zwr贸ciliby uwag臋 wszystkich. Trudno jednak oceni膰 czy by艂aby to skuteczna kampania reklamowa.
殴r贸d艂o: Fakty TVN