Rada nadzorcza odwołała ze stanowiska prezesa Kolei Śląskich Michała Borowskiego. Zdecydowała też o unieważnieniu rozpisanego latem tego roku konkursu na szefa spółki i ogłoszeniu nowego postępowania - wynika z informacji urzędu marszałkowskiego w Katowicach.
Michał Borowski sprawował funkcję prezesa od stycznia tego roku. Był on następcą Marka Woracha, który został zdymisjonowany po grudniowym chaosie na Kolejach Śląskich. Decyzją rady w poniedziałek późnym wieczorem Borowski został odwołany z funkcji.
Nowy konkurs ma być ogłoszony w najbliższym czasie. Do czasu wyłonienia prezesa spółką będą kierować dwie wiceprezes Kolei Śląskich.
Bez podania przyczyn
- Rada nadzorcza odwołała dotychczasowego prezesa i unieważniła konkurs bez podania przyczyn, zgodnie z przysługującymi jej uprawnieniami – informuje Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka marszałka woj. śląskiego.
W ogłoszonym w połowie lipca konkursie wystartowało 20 kandydatów, z których 11 spełniło kryteria formalnie. Za najlepszego kandydata uznano dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu Daniela Dygudaja, jednak ostatecznie nie został on powołany na stanowisko prezesa.
Dymisja po chaosie
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu ubiegłego roku przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa.
Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a następnie, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczęła wprowadzać program naprawczy.
Miliony strat
Jednym z głównych założeń programu naprawczego stało się ograniczenie w czerwcu tzw. pracy przewozowej o 38 proc. Głównie dzięki temu miesięczne straty przewoźnika zmniejszyły się z 9-11 mln zł w poprzednich miesiącach do ok. 2,3 mln zł w czerwcu i 1,9 mln zł w lipcu. Ogółem w pierwszym półroczu strata spółki wyniosła ok. 49 mln zł.
Prognoza na drugie półrocze mówi o ok. 15 mln zł straty, co daje roczną stratę w wysokości ok. 64 mln zł.
Samorządowcy oceniają, że najwcześniej w 2015 r. Koleje Śląskie będą mogły zacząć inwestować i rozwijać się. Zdaniem władz regionu spółka odzyska zaufanie rynku i zdolność kredytową, gdy przepracuje cały przyszły rok bez straty.
Autor: ej/mz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24