Ratusz chce uprościć współpracę z deweloperami. Załatwianie formalności przy finansowaniu przebudowy dróg wokół prowadzonych inwestycji ma być łatwiejsze. Wedle nowych zasad, budujący na przedmieściach zapłacą więcej, niż inwestujący w centrum. Ale tych drugich więcej kosztować będzie tworzenie miejsc parkingowych.
Przypomnijmy: deweloperzy muszą zadbać o przebudowę układu drogowego wokół prowadzonej przez siebie inwestycji (choć w praktyce różnie z tym bywa). Roboty odbywają się na podstawie umowy, jaką podpisują z zarządcą drogi. Obowiązkiem inwestora jest przygotowanie projektu przebudowy, a następnie jej wykonanie na swój koszt.
Często jest to procedura czasochłonna, trwa kilkanaście miesięcy, a nawet kilka lat, co wiąże się z opóźnieniami. "Dlatego, decyzją prezydenta Rafała Trzaskowskiego, wprowadzona została nowa, jednolita i uproszczona procedura. Będą z niej mogli skorzystać inwestorzy obiektów handlowych powyżej 1 tys. m kw. lub innej zabudowy o powierzchni powyżej 5 tys. m kw. Obsługą wniosków składanych przez inwestorów zajmie się specjalny zespół pod przewodnictwem Zarządu Dróg Miejskich" - poinformował urząd miasta.
Wedle nowej procedury, zespół ten określi zakres przebudowy i wartość wkładu inwestora. Wytyczne mają pozwolić na szybsze uzyskanie pozwolenie na budowę i rozpoczęcie budowy.
Na przedmieściach większy wkład
Jaki jeszcze korzyści przyniesie nowy system? "Inwestorzy będą partycypować finansowo w przebudowie układu drogowego adekwatnie to tego, jak dużą inwestycję planują i jaki wpływ będzie ona miała na funkcjonowanie miasta. Stawki zostały ustalone zarządzeniem prezydenta w taki sposób, aby premiować zabudowę mieszkaniową bliżej centrum: na przedmieściach przelicznik ten będzie odpowiednio większy (tam zwykle infrastruktura drogowa i społeczna są gorsze - red.). Przykładowo, deweloper planujący osiedle o powierzchni użytkowej 10 tys. m kw. w centrum będzie zobowiązany do zainwestowania 1,25 mln zł w przebudowę dróg. Budując na przedmieściach, będzie musiał wyłożyć 1,93 mln. Wynika to z faktu, że koszt odpowiedniego skomunikowania takich osiedli na przedmieściach jest dużo większy" - dodają przedstawiciele ZDM.
Nowe reguły mają pomóc w walce z "samochodozą" w centrum. Każde nowe miejsce postojowe w zabudowie hotelowej, biurowej i usługowej na obszarze centralnym będzie się wiązało z dopłatą 10 tysięcy złotych. I tak budując w centrum biurowiec o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych z 200 miejscami parkingowymi, inwestor musi się liczyć z wkładem na poziomie czterech milionów złotych.
Ponadto ratusz zapewnia, że umowy będą zawierały zapisy, które w przypadku niewywiązania się z deklaracji przez inwestora, miasto będzie mogło zrealizować prace na jego koszt.
Urzędnicy idą daleko z antycypowaniem korzyści płynących z nowych reguł. Liczą wręcz, że może "wpłynąć na zahamowanie rosnących cen nowych mieszkań"
Informowaliśmy też, że strażacy znów sprawdzają wentylację w tunelu POW:
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM