Drogowcy rozstrzygnęli przetarg na przebudowę sygnalizacji świetlnej u zbiegu ulicy Świętokrzyskiej i placu Powstańców Warszawy, by - jak zapowiadają - za rok zapewnić optymalny dojazd kierowcom do nowego parkingu podziemnego. Projekt zakłada, że ulica Mazowiecka stanie się dwukierunkowa.
Zarząd Dróg Miejskich podkreśla, że już teraz planuje, jak będzie zorganizowany ruch wokół placu Powstańców Warszawy. Obecnie trwa tam budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego. To jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Kierowcy zyskają 420 miejsc postojowych schowanych pod powierzchnią, dzięki czemu piesi mogą liczyć na zieloną przestrzeń z drzewami i krzewami. Parking zacznie działać na przełomie 2024 i 2025 roku.
Przebudują skrzyżowanie
"Nie chcemy czekać na zakończenie tych prac, by zmieniać okolicę. Dlatego właśnie ogłosiliśmy przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy. Nasze działania są tak skoordynowane, by zakończyć prace jeszcze przed otwarciem parkingu podziemnego. Zgodnie z warunkami umowy między jego wykonawcą a miastem przebudujemy sygnalizację świetlną na Świętokrzyskiej, by umożliwić łatwy dojazd kierowcom na miejsca postojowe, które znajdą się pod powierzchnią pl. Powstańców Warszawy" - zapowiedzieli w komunikacie drogowcy.
Przetarg na przebudowę sygnalizacji i zmiany na ulicy Mazowieckiej został ogłoszony w listopadzie 2023 roku, a wykonawcę wybrano pod koniec stycznia 2024 roku. Roboty za niewiele ponad 2,5 miliona złotych wykona firma AN Projekt z Warszawy.
Obecnie ulica Świętokrzyska na wysokości placu Powstańców Warszawy ma szerokość od dziewięciu do dwunastu metrów. Na jezdni wyznaczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy do skrętu w lewo przed skrzyżowaniami. Takiej możliwości nie ma obecnie przy placu Powstańców Warszawy, gdzie przed remontem ruch odbywał się jednokierunkowo (w stronę placu Piłsudskiego).
"Na ul. Świętokrzyskiej dla jadących od strony Nowego Światu planujemy tu wyodrębnić dodatkowy pas do skrętu w lewo, którym łatwo będzie można wjechać na podziemny parking. Co ważne, przebudowa układu drogowego i sygnalizacji świetlnej w pasie ul. Świętokrzyskiej nie koliduje z istniejącą zielenią" - zapowiedział ZDM.
Chcą, by Mazowiecka stała się dwukierunkowa
Zmieni się także organizacja ruchu na Mazowieckiej. Obecnie jest to jednokierunkowa ulica, szeroka nawet na 9,5 metra, z dwoma pasami ruchu w stronę ulicy Królewskiej. Na jezdni jest także wyznaczony dwumetrowy pas do parkowania dla samochodów osobowych. Drogowcy chcą, by Mazowiecka stała się dwukierunkowa. Dodatkowo wyznaczą na niej przystanki dla autobusów.
Przy okazji zamierzają także uporządkować przestrzeń na rozwidleniu ulicy Mazowieckiej i Kredytowej przy skrzyżowaniu z ulicą Traugutta. Obecnie nie ma tam sygnalizacji świetlnej, a przechodnie mogą się przemieszczać na drugą stronę przez szerokie przejścia dla pieszych. Sporą część jezdni zajmuje w tym miejscu przestrzeń wyłączona z ruchu. To ma się zmienić.
W tym miejscu drogowcy planują rozbiórkę betonowej wyspy dzielącej jezdnie. Przybędzie za to zieleni. Nowe trawniki pojawią się u wlotu ulicy Kredytowej z obu stron przejścia dla pieszych. Zielono będzie także na niewielkich wyspach dzielących jezdnie Mazowieckiej przed skrzyżowaniem z ulicą Traugutta i Kredytową. W tej reprezentacyjnej przestrzeni, w otoczeniu zabytkowych budynków, funkcjonuje obecnie rozległe skrzyżowanie z wyspą z betonowej kostki. Wyspa zostanie znacznie zmniejszona oraz obsadzona zielenią. Przejście po zachodniej stronie skrzyżowania zostanie skrócone. Na obu jego krańcach drogowcy skują beton i założą trawniki. Na przejściach po południowej i północnej stronie skrzyżowania pojawią się azyle, które poprawią bezpieczeństwo pieszych. W tym drugim przypadku przed przejściem pojawi się dłuższy pas rozdzielający kierunki ruchu, który również będzie zazieleniony.
420 miejsc postojowych
Budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego na placu Powstańców Warszawy ruszyła w sierpniu ubiegłego roku. Zaplanowano tam 420 miejsc postojowych. Jedna trzecia z nich będzie objęta preferencyjną stawką przysługującą okolicznym mieszkańcom. Obiekt powstaje w formule koncesji. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, należąca do Mota-Engil Central Europe S.A., w całości pokryje koszty inwestycji – szacowane na około 85 milionów złotych – i będzie eksploatować parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany w zarządzanie miastu. Otwarcie parkingu jest planowane na przełom 2024 i 2025 roku.
Źródło: tvnwrszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM