Na remont linii średnicowej trzeba będzie jeszcze poczekać

Linia średnicowa ma zostać zabudowana
Linia średnicowa do zabudowy
Źródło: tvnwarszawa.pl
Ta inwestycja była zapowiadana już od kilkunastu lat i początkowo miała zakończyć się w 2029 roku. Ministerstwo Infrastruktury podało jednak, że remont linii średnicowej złapał opóźnienie. Powód? Projektowanie tuneli średnicowych trzeba zacząć od nowa. Mają pełnić funkcję schronów.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że projektowanie remontu linii średnicowej trzeba zacząć od nowa - informuje "Gazeta Stołeczna". A to wszystko po siedmiu latach przygotowań i kilkunastu latach od kiedy zaczęto już wspominać o tej inwestycji.

Opóźnienia remontów na kluczowych stacjach

W ramach remontu linii średnicowej udało się dotąd przeprowadzić prace na Dworcu Zachodnim. I tutaj miały one zakończyć się jeszcze dwa lata temu, wciąż jednak trwają. Koszt: 2,5 miliarda złotych. Opóźnienie miała też stacja Warszawa Główna, która wróciła na kolejową mapę po 24 latach przerwy w marcu 2021 roku. Zatrzymują się tu niektóre pociągi Kolei Mazowieckich oraz POLREGIO. W ramach trwającej od 2017 i spóźnionej dwa lata modernizacji wybudowano dwa perony zadaszone wiatami. Przebudowano także układ torowy i założono nową sieć trakcyjną. Zabrakło jednak budynku dworca, gdzie pasażerowie mogliby kupić bilety lub ogrzać się, czekając zimą na pociąg. Koszt: ponad 87 milionów złotych.

Po wielu miesiącach opóźnień kolejarze oddali też do użytku kładkę dla pieszych nad stacją Warszawa Główna.

Kolejarze przygotowują się także na remont stacji Warszawa Wschodnia. Przetarg na wybór wykonawcy ma być ogłoszony do końca tego roku. Sama inwestycja może się rozpocząć na przełomie 2026 i 2027 roku.

Tunele jako schrony

Ważne dla remontu linii średnicowej są jednak: wybudowanie nowego mostu średnicowego przez Wisłę i remont tuneli pod Śródmieściem, które nie spełniają już obowiązujących wymogów. Plany jednak znowu się przesunęły. Według najświeższych zapowiedzi ministerstwa infrastruktury, remont tuneli będzie możliwy w 2031 roku. Powód? Wiceminister Malepszak podał, że projekt musi zostać poprawiony, bo to inwestycja robiona na sto lat. Zapowiedział też, że projektowanie tuneli średnicowych zaczęło się od nowa. Ogłoszony zostanie też przetarg na wykonawcę dokumentacji, ale zostaną w niej wykorzystane najlepsze rozwiązania z dotychczasowej. Przyznał też "Stołecznej", że zmiany będą duże. Jego zdaniem projektant musi dopracować lepsze rozwiązania z linią WKD i Dworcem Centralnym, który "znowu przecieka".

Wiceminister zapowiedział też, że nowe tunele będą pełniły funkcję obronną dla ludności, czyli zostaną schronami. Z kolei powierzchnia od ulicy Towarowe do placu zwanego "patelnią" w centrum przy stacji metra, zostanie zabudowana. Między innymi przez biurowce.

Wcześniej kolejarze optymistycznie zapowiadali, że prace potrwają cztery lata. Planowali, że podpisanie umowy na przygotowanie projektu i realizacji robót budowlanych dla linii średnicowej nastąpi w drugiej połowie 2025 roku. Zakończenie robót budowlanych dla całego projektu przewidywane było pierwotnie na 2029 rok. To oznacza, że prace opóźnią się o kolejne dwa lata.

Najbardziej obciążona linia kolejowa

Remont najbardziej obciążonej linii kolejowej w Polsce trwa od 2020 roku. Prace, które rozpoczęły się wtedy na stacji Warszawa Zachodnia, dziś zmierzają do końca. Utrudnienia dotknęły przede wszystkim pasażerów kolei, ale kiedy front robót przeniesie się na wschód odczują je także użytkownicy tramwajów, autobusów, kierowcy i piesi. Centrum miasta - od Towarowej do Powiśla - zostanie rozkopane. Kolejarze zamierzają całkowicie odsłonić tunel średnicowy, który biegnie pod Alejami Jerozolimskimi.

PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdzały, że prace będą prowadzone metodą odkrywkową. Realizacja prac nowego tunelu będzie związana z wcześniejszą rozbiórką płyty stropowej i konstrukcji istniejącego obiektu. Innymi słowy: tunel zostanie rozebrany i zbudowany od nowa.

Prace na stacji Warszawa Zachodnia
Prace na stacji Warszawa Zachodnia (lipiec 2023)
Źródło: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl

Linia średnicowa w Warszawie

Linia średnicowa w Warszawie składa się z dwóch linii kolejowych: aglomeracyjnej i dalekobieżnej - (po dwa tory każda) łączących węzłowe stacje kolejowe Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia.

"Kolejowa linia średnicowa pełni istotne znaczenie dla transportu kolejowego o zasięgu międzynarodowym, krajowym i regionalnym na obszarze aglomeracji warszawskiej. Przebiegają przez nią międzynarodowe magistrale kolejowe: E65 (Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice) oraz E20 (Kunowice – Poznań - Warszawa – Siedlce – Terespol) i E75 (Warszawa – Białystok – Trakiszki (granica państwa)" - czytamy na stronie PKP Polskich Linii Kolejowych.

Linia średnicowa w Warszawie
Linia średnicowa w Warszawie
Źródło: PKP PLK

Linia średnicowa obejmuje stacje i przystanki: Warszawa Zachodnia – Warszawa Główna – Warszawa Ochota – Warszawa Centralna – Warszawa Śródmieście – Warszawa Powiśle – Warszawa Stadion – Warszawa Wschodnia; tunel średnicowy o długości ponad 1000 metrów dla linii podmiejskiej i dalekobieżnej; 11 wiaduktów kolejowych i dwa mosty kolejowe przez Wisłę.

Projekt remontu opublikowany na stronie PKP PLK zakłada: przebudowę dwóch stacji kolejowych: Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia; dostosowanie układu peronowego stacji Warszawa Centralna do obowiązujących standardów, przebudowę przystanków Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście (zmiana na stację) i Powiśle (zamiana na dwa nowe przystanki); budowę stacji kolejowej - Warszawa Główna; przebudowę około 100 kilometrów torów oraz sieci trakcyjnej; budowę nowych urządzeń oraz centrum sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia; przebudowę tunelu średnicowego o długości ponad 1000 metrów dla linii podmiejskiej i dalekobieżnej; modernizację dwóch mostów kolejowych na Wiśle; budowę kilkudziesięciu nowych obiektów inżynieryjnych – wiaduktów i mostów kolejowych, przejść podziemnych, kładek, ścian oporowych.

Czytaj także: