Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że do przetargu na przebudowę ronda Czterdziestolatka oraz fragmentu alei Jana Pawła II zgłosiły się cztery firmy. Wszystko wskazuje na to, że przetargu nie trzeba będzie powtarzać, co oznacza, że ta część stolicy może się stać bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom pod koniec tego roku.
Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację alei Jana Pawła II między rondem ONZ a Nowogrodzką wraz z rondem Czterdziestolatka. Do przetargu zgłosiły się cztery firmy. Ich oferty mieszczą się w przedziale od 18 do 23 milionów złotych brutto.
- Większość ofert mieści się również w założonym kosztorysie tej inwestycji - przekazał Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich.
Teraz oferty będą analizowane. Jeżeli uda się rozstrzygnąć postępowanie, to - zdaniem urzędników - prace powinny zakończyć się jeszcze w listopadzie tego roku.
Więcej zieleni i przejść dla pieszych
W wizji ratusza ulica ma stać się reprezentacyjną przestrzenią, której wygląd będzie przystawał do lokalizacji w ścisłym centrum stolicy. Aleja Jana Pawła II zostanie zwężona, bowiem w tej chwili przy Dworcu Centralnym kierowcy mają do dyspozycji po pięć szerokich pasów ruchu. Piesi przemykają wąskimi, częściowo zastawionymi przez samochody chodnikami z popękanych płyt. Po przebudowie pozostaną po trzy pasy ruchu, tak jak na pozostałych odcinkach alei, a dzięki odzyskanej przestrzeni drogowcy wybudują szersze chodniki. Pojawi się też zieleń.
Na przebudowie zyskają rowerzyści. Dwukierunkowe asfaltowe drogi dla rowerów będą – tam, gdzie jest to możliwe – odseparowane od chodników za pomocą pasa zieleni.
Mocno zmieni się samo rondo Czterdziestolatka. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych. Pasy zostaną poprowadzone przez aleję Jana Pawła II, przy przystankach tramwajowych, a także w Alejach Jerozolimskich po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Mają ułatwić pieszym, a szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym, podróż z Dworca Centralnego i z przystanków tramwajowych.
Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi Nowogrodzkiej. Do kompletu zabraknie jednak pasów w Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Centralnego.
Odkładana przebudowa
O tej inwestycji mówiło się już od 2015 roku. Jej realizacja opóźniała się ze względu na brak kompromisu miasta z kolejarzami. Chodziło o fragment alei Jana Pawła II, pod którymi znajdują się perony Dworca Centralnego (choć tego nie widać, jest to wiadukt nad torami). Zarząd Dróg Miejskich przekazywał, że kolejarze oczekują od drogowców wyremontowania systemu odwodnienia. Trwały rozmowy, ZDM czekał też na pieniądze.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: urząd miasta