We wtorek, po ponad miesięcznym opóźnieniu, kolejarze planowali zamknąć starą rogatkę w centrum Zielonki, a otworzyć tymczasową, która będzie dostępna tylko w godzinach szczytu. Jednak termin zamknięcia po raz kolejny przełożono. Wykonawca nie zdążył ukończyć przejściowej przeprawy. Kierowcy zyskali zatem jeszcze kilka dnia spokoju, przed 15 miesiącami utrudnień, gdy już stary przejazd zostanie zamknięty.
Kolejarze remontują linię E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz. Częścią tej inwestycji jest budowa tunelu dla samochodów, pod torami w centrum Zielonki. Dlatego muszą wyłączyć z ruchu przejazd przez tory w ulicy Kolejowej.
Do zamknięcia starej rogatki miało dojść we wtorek po południu, pod warunkiem odebrania tymczasowej przeprawy przez tory zlokalizowanej pomiędzy ulicami ks. Abramskiego a Łukasińskiego. Jednak wykonawca prowizorycznego przejazdu, nie zdążył ze wszystkimi pracami. - Nadal pozostały do zakończenia ostatnie prace przy przejeździe tymczasowym, a nowe oznakowanie tymczasowej organizacji ruchu jest jeszcze niekompletne. Z tego powodu komisja odbiorowa nie zakończyła prac – czytamy w komunikacie na stronie urzędu miasta Zielonki.
Kolejne spotkanie komisji zapowiedziano na czwartek. - Ustalono wstępnie, że jeśli tego dnia komisja będzie mogła odebrać przejazd tymczasowy, to zamknięcie przejazdu w ulicy Kolejowej i otwarcie przejazdu tymczasowego nastąpi od piątku 4 grudnia 2015 r. – zapowiadają urzędnicy z Zielonki.
Kolejne przełożenie
Po raz pierwszy przejazd miał zostać zamknięty 12 października. Potem termin przesunięto na 19 października, bo nie była gotowa organizacja ruchu. W centrum Zielonki pojawiły się już nawet żółte tablice informujące o zmianach, ale i tego dnia przejazdu nie zamknięto.
Jak informował wtedy urząd miasta: W toku rozmów pomiędzy wykonawcą modernizacji linii kolejowej - Torpol SA. i burmistrzem Zielonki udało się uzgodnić, że zamknięcie przejazdu w ul. Kolejowej nastąpi dopiero po otwarciu przejazdu tymczasowego, pomiędzy ulicami ks. Abramskiego a Łukasińskiego.
15 miesięcy utrudnień
Od piątku, jeśli faktycznie rogatka zostanie zamknięta, na czas prac samochody osobowe będą musiały jeździć przez przejazd tymczasowy, zlokalizowany pomiędzy ulicami Abramskiego i Słowackiego. Niestety, będzie on otwarty jedynie w czasie komunikacyjnych szczytów, czyli między godzinami 6 a 9 oraz 16 i 19.
- Poza tymi godzinami przejazd tymczasowy dla aut będzie zamknięty, ze względu na prowadzenie prac budowlanych na stacji i w jej okolicach. Jest to rozwiązanie konieczne. Brak ograniczeń przejazdu dla kierowców skutkowałby wydłużeniem zamknięcia ulicy Kolejowej – tłumaczy w komunikacie urząd miasta.
W związku z pracami nie tylko sam przejazd przez tory będzie niedostępny dla kierowców. Ulica Kolejowa będzie zamknięta od Kopernika do Jagiellońskiej. Z kolei na Abramskiego zostanie wprowadzony zakaz parkowania aut na jezdni. Natomiast na skrzyżowaniu Lipowej i Abramskiego (przy Urzędzie Miasta) zostanie wyznaczone rondo.
Nieco lepiej będą mieli piesi. Dla nich chodnik, umiejscowiony przy tymczasowej przeprawie przez tory, będzie dostępny przez całą dobę.
Taka organizacja ruchu ma obowiązywać do lutego 2017 roku.
Polecany objazd:
Dalekie objazdy
Wiadomo, że zamknięcie przejazdu na Kolejowej będzie wiązało się z bardzo dużymi utrudnieniami. Codziennie przejeżdża tędy wiele samochodów – to droga łącząca północ z południową częścią Zielonki.
Poza godzinami szczytów, kierowcy będą musieli korzystać z objazdów. Urząd miasta poleca przejazd dwoma trasami wojewódzkimi 631 i 634. To nadrabianie nawet kilkunastu kilometrów drogi. Co więcej, w ciągu obu dróg znajdują się też przejazdy kolejowe, które mogą generować korki.
Trudniej do stolicy
Utrudnienia czekają też wszystkich mieszkańców Zielonki podróżujących do Warszawy pociągami. Teraz mogą dojechać tylko, przez Ząbki, do stacji Warszawa Wileńska.
- Pewnych utrudnień nie da się uniknąć, jednak będą ograniczone do minimum. Ruch pociągów będzie utrzymywany przez cały czas modernizacji odcinka. Będzie jednak prowadzony po jednym czynnym torze – zapewniał w październiku Karol Jakubowski z PKP PLK.
I po szczegółowe informacje, co do odjazdów pociągów odsyła na perony lub do internetowego rozkładu jazdy.
Będzie gorzej, aby było lepiej
Choć nadchodzące 15 miesięcy nie zapowiada się dla mieszkańców Zielonki najlepiej, to po zakończeniu remontu powinni mieć do dyspozycji nowoczesny przystanek i więcej połączeń kolejowych. - Cała stacja w Zielonce zostanie przebudowana (wymienionych zostanie m.in. 28 rozjazdów). Dobudowana zostanie dodatkowa para torów, co pozwoli zwiększyć częstotliwość pociągów. Na stacji powstanie podziemne przejście dla pieszych. Wybudowane też będą nowe perony, które będą w pełni wyposażone w elementy małej architektury, oświetlenie, tablice informacyjne i megafony – wyliczał Jakubowski.
Zielonka zyska też bezkolizyjny przejazd przez tory. - Efektem będzie znaczące podniesienie płynności ruchu samochodów oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa - dodawał przedstawiciel PKP PLK.
Tak ma wyglądać tunel:
To najważniejszy przejazd w mieście (mat. archiwalny):
Przejazd ma być zamknięty przez rok
jb/sk
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl