Czy muzyka klasyczna działa na Was odstraszająco? Wszystko może się zmienić, jeśli weźmiecie udział w tym nietypowym wydarzeniu w TR Warszawa. Dwoje wyjątkowych specjalistów spróbuje przekonać Was już we wtorek, że warto sięgać np. po muzykę Bacha. Wstęp jest wolny. Audio.TR to projekt dziennikarza radiowego i krytyka muzycznego PR II Adama Suprynowicza.Bach dla niezaawansowanych
Wtorkowe wspólne słuchanie muzyki w TR Warszawa toczyć się będzie wokół twórczości, m.in. Johanna Sebastiana Bacha. To postać dość obca dla człowieka XXI wieku. Dla muzyków jednak ten surowy kompozytor to do dziś punkt odniesienia. Jego twórczość fascynuje nieprzerwanie od trzech stuleci.
Czy warto słuchać Bacha i jak do tego się zabrać? Co jest w jego muzyce wyjątkowego? Adam Suprynowicz i dziennikarska specjalizująca się w muzyce dawnej Magdalena Łoś spróbują Was przekonać, że muzyka klasyczna wcale nie jest nudna i niezrozumiała.
Program wieczoru - 22 lutego, godz. 19.30:
Robert Schumann (1810–1856) "Etiudy w formie kanonu na fortepian pedałowy" op. 56 (1845) – nr 1 Nicht zu schnell (opr. Piotr Anderszewski) wyk. Piotr Anderszewski – fortepian (nagranie 2010) [2'05"]
Jan Sebastian Bach (1685–1750) Inwencje 2- i 3-głosowe: C-dur BWV 772, 787 F-dur BWV 779, 794 (1723) wyk. Glenn Gould – fortepian (nagranie 1980) [4'20"]
Jan Sebastian Bach Ciaccona z Partity II d-moll na skrzypce solo BWV 1004 (1720) wyk. Sigiswald Kuijken – skrzypce (nagranie 1981) [11'10"]
Robert Schumann Sześć fug na temat BACH op. 60 (1845) – nr 1 Langsam wyk. Thomas Trotter – organy katedry w Merseburgu (nagranie 2010) [5'52"]
Jan Sebastian Bach Chorał "Mit Fried und Freud' ich fahr' dahin" BWV 382 (nieznany rok powstania) wyk. Chamber Choir of Europe, soliści Freiburger Barockorchester, dyr. Nicol Matt (nagranie 1999) [0'52"]
Jan Sebastian Bach Actus tragicus BWV 106 (1708) – fragment wyk. Michael Chance – kontratenor, Stephen Varcoe – bas, The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner (nagranie 1990) [5'47"]
Jan Sebastian Bach Pasja według Św. Jana BWV 245 (1724) – fragmenty (scena w Ogrójcu i scena przed Piłatem) wyk. Julian Prégardien – tenor (Ewangelista), Benoît Arnould – baryton (Jezus), Dominik Wörner – baryton (Piłat), La Chapelle Rhénane, dyr. Benoît Haller (nagranie 2008) [12'33" + 6'16"]
Krzysztof Penderecki (*1933) Passio et mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam (1965) – fragment (Biczowanie i scena przed Piłatem) wyk. Stefania Woytowicz – sopran, Andrzej Hiolski – baryton (Jezus), Bernard Ładysz – bas (Piłat), Leszek Herdegen – recytacja, Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, dyr. Henryk Czyż (nagranie 1966) [12'53"]
Paweł Szymański (*1954) Dwie etiudy na fortepian (1986) wyk. Szabolcs Esztényi – fortepian (nagranie 1992) [13'39"]
myk
Źródło zdjęcia głównego: | PAP/CNN