Warszawskie muzea ruszają w świat. O Hansenie opowiedzą w Barcelonie

Oskar Hansen w swoim domu Szuminie
Oskar Hansen w swoim domu Szuminie
Źródło: archiwum rodzinne, dzięki uprzejmości Igora Hansena

Warszawskie muzea coraz śmielej poczynają sobie w Europie. We wtorek Muzeum Powstania Warszawskiego ogłosiło, że organizuje wystawę w Berlinie. A już dzień później Muzeum Sztuki Nowoczesnej pochwaliło się ekspozycją, którą zaprezentuje w Barcelonie.

W Barcelonie warszawska instytucja promować będzie dzieło Oskara Hansena, architekta, urbanisty, pedagoga Akademii Sztuk Pięknych. Ekspozycja przygotowana wespół z Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) będzie pierwszą z cyklu zagranicznych wystaw poświęconych temu twórcy. Drugą zaplanowano w Porto w 2015 roku.

Z Hansenem w świat

- Kończymy Rok Hansena w Polsce. Powoli będziemy rozstawać się z tym tematem, mając nadzieję, że Hansen zacznie żyć swoim własnym życiem za granicą – mówi Marcel Andino-Velez, wicedyrektor MSN.

Oskar Hansen, 1986
Oskar Hansen, 1986
Źródło: Erazm Ciołek, FOTONOVA, East News

Dla młodej placówki nie będzie to pierwsza zagraniczna przygoda. Muzeum z sukcesem spopularyzowało twórczość wybitnej, ale zapomnianej polskiej rzeźbiarski Aliny Szapocznikow, organizując wystawy jej poświęcone w Brukseli i Nowym Jorku.

Zrekonstruują kolczatkę

Barcelońska ekspozycja opowiadać będzie o hansenowskiej teorii Formy Otwartej. Zakładała ona współtworzenie architektury przez jej użytkowników oraz eksponowanie wydarzeń codziennego życia.

Teoria Hansena swoje odzwierciedlenie znalazła m.in. pawilonach wystawienniczych, które projektował. Jego najbardziej monumentalne plany urbanistyczne, jak Linearny System Ciągły, czyli przebudowy Polski pasmami biegnącymi z północy na południe, nie wyszły poza szkice i modele. W takiej też formie zostaną zaprezentowane na wystawie. Jej aranżacja będzie rekonstrukcją kolczatki, metalowej konstrukcji, która tworzyła podstawę dużej ekspozycji Oskara Hansena w 1957 roku.

- Kolczatka będzie łączyła pięć wysyp. Każda z nich będzie poświęcona konkretnemu obszarowi związanemu z teorią Formy Otwartej – wyjaśnia Łukasz Ronduda, kurator barcelońskiej wystawy.

Sztuka na sześciu wyspach

Wspomniane sześć wysp to Polityka Skali (o koncepcjach urbanistycznych), Architektura zdarzeń (projekty architektury mobilnej oraz związki architektury z cybernetyką), Anty-Pomnik (projekt Pomnika-Drogi dla Auschwitz-Birkenau), Dom jako Forma Otwarta (przestrzenie własne Hansenów), Sztuka i Dydaktyka.

- W tej części pokażemy oryginalne instrumenty dydaktyczne, które stosował Hansen. Zrekonstruowaliśmy dwa przyrządy, które będą służyły do doświadczenia Formy Otwartej w praktyce - tłumaczy Ronduda.

Na ostatniej wyspie Tradycja Formy Otwartej będzie można obejrzeć prace dwóch pokoleń polskich artystów odnoszących się do hansenowskich koncepcji.

Wystawa Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) rozpocznie się 10 lipca i potrwa do 6 stycznia 2015 rok.

Pawilon polski w Izmirze, proj. Oskar Hansen i Lech Tomaszewski, 1955
Pawilon polski w Izmirze, proj. Oskar Hansen i Lech Tomaszewski, 1955
Źródło: Archiwum Oskara Hansena, dzięki uprzejmości Igora Hansena
Linearny System Ciągły, model Pasma Mazowieckiego, proj. Oskar Hansen z zespołem, 1968
Linearny System Ciągły, model Pasma Mazowieckiego, proj. Oskar Hansen z zespołem, 1968
Źródło: Archiwum Oskara Hansena, dzięki uprzejmości Igora Hansena

Piotr Bakalarski

Czytaj także: