W nocy ze środy na czwartek prace związane z modernizacją Dworca Zachodniego wkroczą w kolejny etap. Pasażerów czeka czasowa zmiana dojścia na perony od strony alei Prymasa Tysiąclecia. Przed weekendem nowej organizacji ruchu w tunelu muszą również spodziewać się kierowcy.
PKP PLK poinformowały o rozpoczęciu prac przy budowie dużego zadaszenia ośmiu peronów Dworca Zachodniego. Zadaszenie będzie miało wymiary 200 na 150 metrów. "Rozpoczął się montaż pierwszych konstrukcji wsporczych. Dach będzie położony na 60 słupach w kształcie litery V lub X" - przekazał inwestor.
Na modernizowanej stacji kontynuowane są pozostałe prace. Budowniczy przygotowują trzy nowe perony od strony Tunelowej. Powstaje równocześnie nowy tunel, w którym docelowo będzie szerokie przejście z infrastrukturą dworcową oraz konstrukcja przyszłego tunelu tramwajowego. "Ściany szczelinowe o głębokości 26 metrów stanowią konstrukcję posadowienia i ścian obiektu. Teraz prace skupiają się na budowie płyty stropowej tunelu. Następnie rozpocznie się wybieranie ziemi - to realizacja prac metodą podstropową. Wznoszony jest budynek potrzebny do obsługi stacji" - czytamy w komunikacie.
Nad torami powstaje również kładka, która zapewni pieszym połączenie pomiędzy Ochotą i Wolą. Konstrukcja ma już podpory, trwa budowa schodów. Oddanie obiektu do użytku planowane jest we wrześniu tego roku.
Kolejarze zapowiadają, że w czwartek rozpocznie się odbudowa wcześniej zdemontowanego toru przy linii obwodowej. Łączy się to z kolejnym etapem robót przy przedłużeniu tunelu do peronu numer 8. Na 19 dni zmieni się dojście na perony od alei Prymasa Tysiąclecia. Będzie można do nich się dostać kładką przy ulicy Prądzyńskiego. Dojście zostało już odpowiednio oznakowane.
Zmiany w tunelu
W nocy z czwartku na piątek zmieni się organizacja ruchu w tunelu w alei Prymasa Tysiąclecia, ponieważ rozpoczyna się kolejny etap remontu wiaduktu kolejowego. Zamknięta zostanie zachodnia część tunelu.
"Kierowcy jadący od ulicy Kasprzaka w stronę Alej Jerozolimskich zostaną skierowani na jezdnię prowadzącą przez wyremontowaną już środkową część tunelu. Będą tu mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu: jeden do skrętu w prawo, drugi do skrętu w lewo. Z obydwu możliwa będzie także jazda na wprost. Po wyjeździe z tunelu kierowcy będą mieli możliwość skrętu w prawo w Aleje Jerozolimskie lub przejazdu na wprost w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich i ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r." – podaje ratusz.
Kierowcy jadący w stronę trasy S8 będą korzystali z jezdni bez zmian. To znaczy, że skręcający z Alej Jerozolimskich (od strony Włoch) w lewo w aleję Prymasa Tysiąclecia są kierowani do wschodniej części tunelu. Po wyjeździe z tunelu pod rondem należy przejechać specjalnym łącznikiem na drugą jezdnię. Drugi pas tej jezdni w tunelu przeznaczony jest dla skręcających z Alej Jerozolimskich (od strony Śródmieścia) w prawo w aleję Prymasa Tysiąclecia i dla jadących na wprost z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Zachodnia część tunelu będzie niedostępna do końca sierpnia. W następnym etapie robót na dwa miesiące z ruchu wyłączona zostanie część wschodnia.
Modernizacja Dworca Zachodniego
Jak podają PKP PLK, na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. "Zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe" - dodano.
Projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowany przez PKP PLK wart jest około dwóch miliardów złotych netto. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.
Źródło: PAP / tvnwarszawa.pl