Prace związane z budową linii tramwajowej do Wilanowa rozpoczną się pod koniec sierpnia. Jak dotąd nie ma informacji, gdzie w pierwszej kolejności należy spodziewać się utrudnień w ruchu. Inwestycja ma być gotowa w pierwszych miesiącach 2024 roku.
Jak zapowiada w komunikacie stołeczny ratusz, prace przy budowie trasy tramwajowej do Wilanowa rozpoczną się jeszcze pod koniec sierpnia. - Rusza najdłużej oczekiwana inwestycja tramwajowa w stolicy. Nowa trasa połączy centrum miasta z Wilanowem. Będzie to jednocześnie trzynasta dzielnica, która zyska połączenie tramwajowe. Dla mieszkańców oznacza to szybszą i znacznie wygodniejszą komunikację – mówi cytowany w komunikacie Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
W komunikacie nie padły jak na razie żadne konkrety dotyczące dokładnego terminu rozpoczęcia prac, a także tego, na którym odcinku w pierwszej kolejności należy się spodziewać utrudnień w ruchu. Te informacje mają być ogłaszane w najbliższych dniach.
Ratusz zapewnia, że Tramwaje Warszawskie i wykonawca będą prowadzić akcje informacyjne w terenie. Zarząd Transportu Miejskiego w początkowej fazie zmian zapewni mobilnych informatorów. Powstała także strona internetowa dedykowana inwestycji: tramwajdowilanowa.pl .
25 zamiast 45 minut
Nowa trasa zacznie swój bieg na ulicy Puławskiej przy ulicy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. Ratusz zaznacza, że to o wiele krócej niż pokonanie tej samej trasy samochodem – kierowcy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczać na to nawet 45 minut.
Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na pierwszy kwartał 2024 r. Łączna wartość robót budowlanych to ponad 685 milionów złotych.
Zielono i bez kładek
Budowa trasy tramwajowej będzie powiązana z przebudową ulicy wzdłuż torów. Do dyspozycji kierowców na dolnym Mokotowie pozostaną dwa pasy ruchu. Natomiast na odcinku od Spacerowej do Ludwika van Beethovena działający obecnie buspas zostanie zastąpiony wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym. Powstaną też nowe drogi rowerowe oraz chodniki. Warunki pieszych poprawią się dzięki likwidacji czterech kładek. Po zakończeniu inwestycji na drugą stronę ulicy Sobieskiego przedostaniemy się dzięki naziemnym przejściom.
Same tory do Wilanowa będą zielone. Trasa zostanie obsadzona rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Przy torach, na przystankach i przy przebudowywanych jezdniach zostaną posadzone 624 drzewa: platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Jednocześnie ratusz przyznał, że w związku z budową trasy nie da się uniknąć wycinki niektórych drzew - głównie w pasie oddzielającym jezdnie wzdłuż Sobieskiego. "Wcześniej wykonano szczegółową inwentaryzację, aby nie zostało wycięte żadne drzewo, którego usunięcie nie jest konieczne" - zapewniają urzędnicy.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa