Drogowcy przygotowują się go generalnego remontu fragmentu Trasy Łazienkowskiej na wysokości stadionu Legii. Ale zanim wezmą się za rozbiórkę północnego wiaduktu, muszą wzmocnić południowy, bo wytrzymał ruch, który zostanie tu skierowany.
Nadchodząca przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej będzie wielką, trwającą do marca 2024 roku operacją. Po 46 latach eksploatacji nie nadają się one do użytku. Od spodu odpadają kawałki betonu, konstrukcję podtrzymują metalowe podpory, a przechodniów i auta przejeżdżające przez rondo Sedlaczka chroni siatka. Doraźnie na odcinku Trasy Łazienkowskiej wiodącym przez wiadukty obowiązują ograniczenia prędkości do 40 kilometrów na godzinę. Dlatego wiadukty, między mostem Łazienkowskim a skarpą wiślaną, zostaną rozebrane. W ich miejscu powstaną nowe.
- Przed przystąpieniem do robót zasadniczych związanych z przebudową wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola, ruch w obydwu kierunkach ma być zorganizowany na wiadukcie południowym, gdzie wyznaczone zostaną cztery pasy ruchu. W tym celu wiadukt południowy musi zostać wzmocniony - przekazała tvnwarszawa.pl Agata Choińska-Ostrowska ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, który odpowiada za inwestycję.
Jak dodała, w podpisanym z firmą Skanska kontrakcie, pojawiła się konieczność zrobienia analizy, która miała rozstrzygnąć, czy konieczne jest wzmocnienie wiaduktu. Okazało się, że tak.
Będą przekładać ruch z wiaduktu na wiadukt
- Terminy przewidziane w podpisanym w lipcu 2021 roku kontrakcie na przebudowę drogi, uwzględniały możliwość wystąpienia konieczności wzmocnienia wiaduktu południowego. Prace te mają być realizowane w okresie przygotowawczym, obejmującym pierwsze pięć miesięcy trwania kontraktu. W tym czasie uzgodnione zostaną także projekty czasowej organizacji ruchu, które będą wprowadzone w związku z zamknięciem pierwszego z przebudowywanych wiaduktów (północnego) - zmiany pojawią się na dużym obszarze miasta - zapowiedziała. - W trakcie rozbiórki pierwszego z wiaduktów (północnego), przejazd będzie możliwy po wiadukcie południowym. Następnie ruch zostanie skierowany na nowo wybudowany wiadukt północny i rozpocznie się rozbiórka pozostałej części drogi - dodała.
Inwestycja będzie ogromnym wyzwaniem i na pewno oznaczać będzie utrudnienia. Z dorocznych badań Zarządu Dróg Miejskich wynika, że Łazienkowski to drugi, po Grota-Roweckiego, najczęściej wybierany przez kierowców most w Warszawie. Przeprawą między Śródmieściem a Pragą Południe przejeżdżało latem 122 tysiące aut na dobę. Ogromny most Grota-Roweckiego wybierało 205 tysięcy kierowców dobowo.
Koszt prac budowlanych to 87,5 milionów złotych. Na odcinku trasy o długości około 400 metrów, poza nowymi jezdniami, pojawią się między innymi obustronne ciągi pieszo-rowerowe, pochylnie, które poprawią dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi, a także nowoczesne oświetlenie.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl