Od środy 10 kwietnia, na swoje stałe miejsce wróciły dwa przystanki autobusowe w ciągu Trasy Łazienkowskiej: plac Na Rozdrożu 05 i 06. Korzysta z nich aż 13 linii autobusowych, w tym dzienne i nocne. Wykonawca prac, firma Strabag Polska, udostępnił pasażerom nowe schody, łączące dolny i górny poziom placu.
Dwie pary schodów zostały wybudowane od nowa, w miejscu starych, zardzewiałych konstrukcji, które zburzono. "Mają antypoślizgową nawierzchnię oraz znaną ze stacji II linii metra podwójną poręcz, która ułatwia korzystanie z nich osobom o różnym wzroście" - podkreślił Zarząd Dróg Miejskich w komunikacie.
W planach jest zburzenie trzeciej pary schodów, w południowym skraju placu. Prace te mają być prowadzone bliżej wakacji. Schody te prowadzą do pustej przestrzeni stanowiącej niewykorzystywaną od dekad rezerwę pod ewentualny przystanek autobusowy. "Istniejące schody są w równie złym stanie co pozostałe, a jednocześnie ich odbudowa nie ma w tej chwili uzasadnienia" - wyjaśnił ZDM.
Nowe perony przystankowe
Pasażerowie korzystają już z nowych peronów przystankowych. Jak podkreślili drogowcy, są wygodniejsze – szersze i dłuższe. "Mają też nawierzchnię z wysokiej jakości materiałów oraz oznaczenia przy krawędzi wykonane z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących" - opisali.
Na każdym przystanku pojawiła się też dodatkowa wiata. Drogowcy zwiększyli też powierzchnię zielonych wysp na wschodnich krańcach obu przystanków. Są one obsadzane roślinami, na jednej pojawiły się już pierwsze drzewa.
Przed remontem przystanki praktycznie nie różniły się szerokością od znajdujących się na nich wiat. Nawierzchnię tworzył pofalowany asfalt, a krawędź peronu była zaznaczona jedynie wymalowaną na żółto linią.
Windy, przejścia naziemne i inne trasy
Na przebudowę placu Na Rozdrożu składa się również budowa wind na oba przystanki, wyznaczenie nowych przejść naziemnych, przebudowa układu tras pieszych i rowerowych oraz zwiększenie ilości zieleni również na górnym poziomie.
"Coraz wyraźniej widać docelowy kształt tej przestrzeni po wspomnianych zmianach. Firma Strabag jest w trakcie budowy i przebudowy tras rowerowych biegnących po obwodzie placu. Zburzone zostały zejścia do przejść podziemnych, które stały na przeszkodzie wyznaczenia przejść naziemnych" - wymienili drogowcy.
W ramach czasowej organizacji ruchu funkcjonuje naziemnie przejście na wysokości alei Wyzwolenia. Kolejne takie przejście powstaje w rejonie ulicy Koszykowej.
Nowa nawierzchnia w wakacje
Jednym z ostatnich etapów prac będzie remont nawierzchni jezdni. Zarząd Dróg Miejskich planuje przeprowadzić go w wakacje. "Bardzo ważna jest bowiem koordynacja z pracami przy budowie tramwaju do Wilanowa oraz ograniczenie utrudnień do minimum. W tym samym duchu prowadzona była zresztą przebudowa przystanków autobusowych. Przez cały czas dostępne były tuż obok tymczasowe przystanki i oznakowane dojścia do nich" - zaznaczył ZDM.
Dopytywany w mediach społecznościowych o termin oddania wind rzecznik stołecznych drogowców Jakub Dybalski odpowiedział, że "już niedługo". "W ciągu kilku najbliższych tygodni będziemy oddawać do użytku kolejne gotowe elementy placu. Jedną z prac, ostatnią - wymianę nawierzchni jezdni - zrobimy w wakacje. To dużo większa rzecz niż zwykłe weekendowe frezowanie" - napisał Dybalski. Przyznał, że "nie ma póki co dobrego 'slotu' na takie, jednak na kilka dni ograniczające ruch w ważnym miejscu, prace".
Pytacie "kiedy windy?" Już niedługo. W ciągu kilku najbliższych tygodni będziemy oddawać do użytku kolejne gotowe elementy placu. Jedną z prac, ostatnią - wymianę nawierzchni jezdni - zrobimy w wakacje. To dużo większa rzecz niż zwykłe weekendowe frezowanie. Pewnie kilka dni 1/2 https://t.co/8KNfZnHon8
— Jakub Dybalski (@jakubdybalski) April 12, 2024
Autorka/Autor: mg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM Warszawa